Fiat ziet groen

Net als vele merken streeft Fiat naar een schoner milieu en willen ze het erepodium voor het automerk met de laagste

Net als vele merken streeft Fiat naar een schoner milieu en willen ze het erepodium voor het automerk met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot bereiken. Naast het downsizen van het motorpalet – zelfs een tweecilinder doet zijn intrede - heeft het merk daarvoor nog meer in petto. Zo levert Fiat de Panda op aardgas en is de Bravo in eco-uitvoering te verkrijgen. Een start-stop systeem ligt in het verschiet en na de zomer kan de bestuurder zijn/haar rijgedrag laten analyseren door ingenieuze software in de auto.

Een veelgenomen stap is het al even genoemde downsizen, het ontwikkelen van motoren met een kleinere cilinderinhoud, geholpen door een turbo. Daardoor zijn ze toch krachtig, maar wel zuinig. De 1.4 T-jet of 1.3 Multijet zijn bekende spelers bij Fiat, maar het merk heeft ook een 0.9 liter driecilinder in petto, met vermogens tussen 60 en 100 pk! Deze sterke motor zou maar liefst 20% zuiniger zijn zonder in te boeten op prestaties!

In de strijd voor een schoner milieu behaalt Fiat al goede resultaten op het gebied van het terugdringen van CO2-uitstoot – 90% van alle nieuw verkochte Fiats heeft een groen energielabel - en wil in 2012 het laagste gemiddelde CO2-uitstootgehalte voor auto’s bereiken. Fiat wil dit halen middels een nieuw programma voor motoren, versnellingsbakken en auto’s. Het programma omvat tevens een structurele toepassing van Stop&Start, dat het brandstofverbruik met meer dan 10% moet reduceren in stadsverkeer.

Tevens werkt het Italiaanse merk aan systemen die bijdragen aan een eco-waardige rijstijl. Zo is Fiat de eerste fabrikant die software beschikbaar stelt die de rijstijl van de bestuurder analyseert en adviseert hoe er eco-vriendelijker gereden kan worden. De rijstijl van de bestuurder kan opgeslagen worden op een USB-stick die aangesloten kan worden op het connectiviteitssysteem Blue&Me. Vanaf september wordt deze software leverbaar.