De Sandero ziet er – ondanks zijn budgetconcept – heel redelijk uit. Met een lengte van 4,02 m, een breedte van 1,75 m en een wielbasis van 2,59 m, biedt de Sandero een ongekende prijs/ruimte verhouding. Hij biedt plaats aan vijf personen en 320 liter tot maximaal 1200 liter bagage. Dat is ruimer dan bijvoorbeeld een Fiat Grande Punto of Renault Clio.
Afhankelijk van de versie heeft de Sandero een lendesteun en is de hoogte van de bestuurdersstoel verstelbaar. De bestuurder kan daardoor een optimale rijpositie instellen. Het stuur is bij een aantal versies in hoogte verstelbaar. Stuurbekrachtiging – dat mag je wel verwachten – is in de meeste gevallen standaard.
Dacia levert de Sandero met 2 benzinemotoren; de 1.4 met 75 en 90 pk, die hun sporen al verdiend hebben in vele modellen van Renault. De twee benzinemotoren voldoen ruimschoots aan de criteria wat betreft kosten, duurzaamheid en onderhoudsgemak, maar zijn geen specifieke hoog- of laagvliegers. De 1.5 dCi met 68 of 86 pk staan voor dieselrijders op het programma.
Aan veiligheid is trouwens geen gebrek. Hoewel de Logan geen hoogvlieger was in de botsproeven, belooft de Sandero goed te scoren. Gordels met spankrachtbegrenzers, maximaal vier airbags en ABS met EBV. Ook beschikt de auto over het ISOFIX bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de zijplaatsen achter.
De Sandero is sinds januari al te koop in Brazilië en Argentinië. In Europa, Tunesië en Noord-Afrika komt hij vanaf juni op de markt. In Nederland staat de auto om precies te zijn vanaf 22 juni in de showroom. Tegen die tijd worden de prijzen ook bekend. Volgend jaar gaat de Sander ook in Zuid-Afrika rijden. Dacia onderzoekt de mogelijkheden om het model in nog meer landen te introduceren.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review