Tulpenrallye 2019: verslag van dag 1 en 2

Equipe AutoVandaag doet mee met de 66ste editie van de Tulpenrallye en brengt verslag uit van dag 1 en dag 2.

Dag 1 en 2 van de Tulpenrallye 2019 zijn voorbij. Hoe verging het Equipe AutoVandaag? Je leest het in dit verslag.

Dag 1: hallo strafpunten

Wie anders dan Ruben van equipe AutoVandaag kan dat vertellen? Dat was een retorische vraag, dus Ruben; kom er maar in: "Dag 1 bracht de deelnemers van Andorra naar Perpignan. Helaas was de route zoals gepland niet te rijden vanwege een aardverschuiving een paar dagen eerder, waardoor we via Spanje moesten omrijden. Ook geen straf, maar daardoor misten we wel het geplande bezoek aan het ijsracecircuit waar jaarlijks de legendarische Andros Trophy plaatsvindt. We konden trouwens uitslapen voor de start van de eerste dag aangezien we een hoog startnummer (170) hebben. Dat betekende ook dat we laat in het hotel bij de finish waren: we kwamen er aan om 21:30 uur, na een rit van 10 uur."

"Dat klinkt alsof we een helse rit achter de rug hadden, maar het tegenovergestelde is waar: de route was letterlijk en figuurlijk hemels omdat we met de 911 via heerlijke slingerweggetjes over bergtoppen en plateaus mochten rijden. Dat ging hartstikke goed, iets wat ik helaas niet kan zeggen over de Regularity, een proef waarbij jouw gemiddelde snelheid zo dicht mogelijk bij de vastgestelde gemiddelde snelheid moet liggen om zo min mogelijk strafpunten te behalen. De proef bestond uit drie delen: in het eerste deel moest er 40 km/u gemiddeld gereden worden, in het tweede deel 30 en in het laatste deel wederom 40, over een pittig parcours met veel bochten. Met de 911 is dat niet zo'n probleem, waardoor we vaker te hard dan te zacht reden. In ieder geval in het 30-stuk, want daar zijn we betrapt door de snelheidscontrole van de Tulpenrallye en dat heeft strafpunten opgeleverd. Volgende keer beter..."

Dag 2: foutloze start, plaats 43 in het klassement

"Voor de start van dag 2 moesten we wel vroeg uit de veren, omdat de starttijd ditmaal werd bepaald door de achternaam van de rijder en niet door het wedstrijdnummer. De route voerde van Perpignan naar Avignon en al vrij kort na de start kregen we de allereerste circuitproef van de Tulpenrallye 2019 voor de kiezen. Gaaf! Doel van die proef is een rondetijd neerzetten (binnen een bepaalde tijd) en die tijd vervolgens drie keer zo dicht mogelijk benaderen. Die opdracht ging ons heel goed af. Sterker nog: we hebben 'm foutloos gereden en dus geen strafpunten verzameld!"

"Later op de dag mochten we dezelfde proef nog een keer doen, maar wel op een ander circuit. Helaas zat er een tragere equipe voor ons in het rondje waarin we de referentietijd moesten neerzetten, waardoor we wat strafpunten kregen. Daarna moet je alsnog die tijd benaderen en dat lukte ons met slechts 5 seconden afwijking over drie rondes. Helemaal niet slecht, maar helaas niet foutloos zoals bij de circuitproef van vanochtend. Gelukkig slaagde we er 's middags wel in om bij de Regularity van dag 2 een beter resultaat neer te zetten dan op dag 1. We moesten op een soort 4x4-parcours - superleuk! - een gemiddelde snelheid van 40 km/u aanhouden en finishten de proef met een afwijking van slechts 1 seconde!"

"Qua proeven gaat het ons lekker af, maar het volgen van de route ertussen ging minder goed. Op dag 2 hadden we 7 fouten gemaakt, onder meer door het onjuist intekenen en doormeten van de route op de kaart. Maar goed; als je weet wat je fout doet, dan weet je ook wat je de volgende keer goed moet doen. We staan nu 43ste in het klassement en gaan ons goed voorbereiden op dag 3, want dat is traditiegetrouw de gehaktdag. En waar gehakt wordt, daar vallen spaanders. We gaan ons best doen om niet als houtstukjes te eindigen op dag 3."

Tulpenrallye Dagverslag 1, 13 mei 2019 from SNAPTV on Vimeo.

Dagverslag 2 from SNAPTV on Vimeo.