Optimale stroomlijn spaart stroom bij Audi e-tron

Om een zo groot mogelijke actieradius te bereiken is het optimaliseren van de stroomlijn een handig middel. Audi voert dit principe door bij de nieuwe e-tron.

Ruime tijd heeft de nieuwe Audi e-tron in de windtunnel doorgebracht en dat resulteert in een Cw-waarde van 0,28. In de windtunnel van het merk in Ingolstadt verbleef het nieuwe model maar liefst 1.000 uur en werd getest bij windsnelheden tot 300 km/h.

Tegendruk

De gunstige stroomlijn is mede bepalend voor de WLTP-actieradius van ruim 400 kilometer. Sterker nog, elke daling van Cw-waarde met 1/100 geeft 5 kilometer extra actieradius. Dat sluit ook volledig aan bij de wetenschap dat de aerodynamische tegendruk vanaf 80 tot 90 km/h exponentieel toeneemt.

Virtuele spiegels

Een van de zichtbare maatregelen zijn de zogenaamde virtuele buitenspiegels. Dit maakt de e-tron 15 cm smaller en zorgt voor een betere luchtweerstand. Camera's geven hun beelden weer op OLED-displays in de overgang van portieren naar dashboard. Ook de luchtvering die vanaf 120 km/h de carrosserie 26 mm dichter op het wegdek brengt zorgt weer voor een verlaging van de luchtweerstand.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.