Overvolle Autosalon van Genève (slot)

We besluiten onze rondgang op de salon van Genève met het vierde en laatste deel van het verslag. Ook nu weer een combinatie van serieuze nieuwkomers en bijzondere concepten die de show tot een grote attractie maken.

BMW

Veel tamtam bij BMW rondom de onthulling van de M8 Gran Coupe. Het was al eerder duidelijk dat de 8-serie volgend jaar in het programma gaat terugkeren, maar naast de Coupé komt er dus ook een vierdeurs Gran Coupe. Veel meer dan het laten zien van de concept doet BMW niet, maar het moge duidelijk zijn dat deze auto er gewoon gaat komen.

Audi

Op de stand van Audi was er geen doorkomen aan. Daar stond namelijk de nieuwe A6 die de lijn van de nieuwe A7 en A8 keurig volgt. Qua uitstraling blijft het vertrouwd en evolueert het model slechts. Op het vlak van elektronische voorzieningen maakt de A6 een flinke stap vooruit. Wel ongelofelijk dat Audi twee dikke diesels op het podium plaatst, vreemd tegen het licht van het voortdurende dieselschandaal en de recent beslissing van de Duitse rechter dat steden diesels mogen weren. Verder zullen veel bezoekers aan de show een aantal exemplaren van de volledig elektrische e-tron zien die in Genève in camouflage rondrijden. Het is de eerste serieuze stap van Audi richting elektrisch rijden verpakt in een forse crossover.

Pal-V

Nederlands nieuws op de stand van Pal-V, de producent uit Raamsdonksveer die een auto aanbiedt die ook kan vliegen. Het concept is goed uitgewerkt, nu afwachten of er her en der vergunningen worden verleend zodat de Pal-V ook daadwerkelijk kan opstijgen. Tesla heeft weliswaar geen stand in Genève, maar heel slim staat er wel een Model 3 op de stand van Caresoft die hiermee veel bezoekers trekt.

Alpine

Alpine laat op de show twee nieuwe varianten van de A110 zien, de basis Pure die nog minder weegt dan de Première Edition en de Legende die vooral voor meer luxe gaat. Nieuwe kleuren zijn er voor de carrosserie alsmede voor de bekledingsmaterialen in het interieur. Verder heeft Syncatec de nieuweling aangepakt en een GT4-versie gebouwd voor op het circuit en de weg.

Isetta

Wie dacht dat het ei-vormige concept van de vroegere van oorsprong Italiaanse Isetta tot het verleden behoort, die heeft het mis. Want het lijkt alsof het ei op wielen volledig terug is, maar dan in een volledig elektrische versie. Het is een product van Tazzari EV dat met name in druk stedelijk verkeer hoge ogen zal scoren.

Citroën

Bij Citroën krijgt de nieuwe Berlingo de volle aandacht. De auto behoudt zijn vertrouwde naam, maar is qua design duidelijk van familie van de vernieuwde C4 Cactus en de C3 als ook de C3 Aircross. Een vrolijke alleskunner met veel mogelijkheden, zeker als voor de verlengde versie wordt gekozen. Afgeleide bestelversies zijn in aantocht.

Lexus

Lexus betreedt een nieuwe marktsegment met de UX. Geen SUV als de NX en RX, maar een relatief compacte crossover (4,5 meter lang) die helemaal past bij deze tijd. Natuurlijk is de nieuweling voorzien van een efficiënte hybride aandrijflijn. De auto maakt gebruik van het Global Architecture C-platform. Lexus voorziet een UX 200 en een UX 250h, dus ook zonder hybride.

Ferrari

Als Ferrari iets onder een rood doek vandaan haalt, is de aandacht altijd enorm. In Genève beleefde de extra sportieve 488 Pista zijn debuut en dat maakt onder veel liefhebbers de tongen los. De auto vertaalt voorzieningen uit de autosport naar een straatversie, die in veel gevallen toch met regelmaat op circuit uitgelaten zullen worden.

Range Rover

Een peperdure driedeurs versie van de grote Range Rover, de SV Coupé, gaat maar liefst 390.000 euro kosten. Maar dan is men wel zeker van exclusiviteit. Van deze auto worden er in totaal 999 eenheden gebouwd.

Subaru

De Viziv Tourer is een vooruitblik van Subaru op een stationwagon, al is het nog niet duidelijk of we hierin de nieuwe Levorg of de nieuwe Legacy moeten zien. De auto meet 4,78 meter in lengte en dat maakt 'm tot een behoorlijke verschijning. De koets heeft scherpe lijnen en zichtbaar uitgebouwde wielkasten.