Remprimeur op Porsche Cayenne Turbo

Porsche lanceert op de Cayenne Turbo standaard zogenaamde Surface Coated remmen. Die roesten niet en produceren nauwelijks remstof.

Begin twintigste eeuw werd WIDIA ontwikkeld, een zeer hard materiaal met als belangrijkste bestanddeel wolfraamcarbide. De naam WIDIA is in het Duits een acroniem van 'wie Diamant'. Remschijven die daarvan worden gemaakt blijven ook na gebruik glimmen als een spiegel.

Diamant

Porsche heeft van dit materiaal nu remschijven gemaakt die debuteren op de Cayenne Turbo. Het oppervlak bevat om een combinatie van wolfraam en koolstoffen. Deze twee materialen vormen kristallen die zo hard zijn dat er glas mee kan worden gesneden. Wolfraamcarbide is na diamant het hardste materiaal, tien keer harder dan gietijzer.

Goedkoper

Voordeel ten opzichte van de door Porsche eveneens toegepaste keramische remmen is dat ze een derde goedkoper zijn en er geen raceremblokken nodig zijn. Ten opzichte van normale remschijven roesten ze niet, slijten ze veel minder snel en produceren nauwelijks remstof. En dat terwijl de thermische stabiliteit vergelijkbaar is met keramische remmen.

Verbinding

De uitdaging was om wolfraamcarbide te verbinden aan de gietijzeren kern van de remschijven. De remschijf wordt met een laser bewerkt en daarna gegalvaniseerd met een tussenlaag. Die vormt een flexibele verbinding die het verschil in thermische uitzetting tussen de beide materialen opvangt. De opgebrachte laag is slechts een honderdste millemeter dik.

Coating

Ook de ontwikkeling van de bijbehorende remblokken heeft veel tijd gekost. Remblokken op een ultra gladde ondergrond moeten kleverig zijn. Zachte blokken leveren dat effect, maar zouden veel te snel slijten. Daarom hebben de ontwikkelaars harde materialen aan de blokken toegevoegd die doordringen in de coating. Het resultaat is dat de remmen nog beter presteren dan aanvankelijk werd verwacht.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.