Honda CR-V 2.2 i-CTDi Elegance een verrassende aanwinst

Sinds 1997 is Honda al vertegenwoordigd in het midi-SUV segment. De eerste generatie CR-V deed toen zijn intrede. In

Sinds 1997 is Honda al vertegenwoordigd in het midi-SUV segment. De eerste generatie CR-V deed toen zijn intrede. In die tijd was de vraag naar dergelijke modellen beduidend lager dan vandaag de dag. De eisen en verwachtingen van een SUV zijn ondertussen ook veranderd. De nieuwe Honda CR-V is daar helemaal op ingespeeld, maar de concurrentie zat ook niet stil. Hoe bevalt déze stoere Japanner na een gevarieerde week rijden?

De allereerste CR-V had nog veel weg van wat we nu botweg een terreinwagen noemen. Met een hoge koets, groot reservewiel achterop en een no-nonsense uitstraling was het vooral een functionele ‘veelkunner’. De nieuwe CR-V is anders van snit. Het gevolg is bijvoorbeeld dat de CR-V iets korter is geworden dan zijn voorgangers. Praktische bruikbaarheid vormt nog steeds een belangrijke factor, maar de emotie is dat nu eveneens.

Een dynamische uitstraling vormt de kern van het design. De raamlijn naar achteren toe doet zelfs iets denken aan een coupe…Toe maar! De dikke C-stijl ontneemt wel wat zicht naar achteren toe, trouwens. Het front oogt vlot en sportief en heeft een eigen gezicht, maar voor wie dit nog allemaal te gewoon is heeft Honda een reeks sportieve accessoires in petto, bestaande uit onder andere een sportgrille, -uitlaat en sportieve bumpers. En dat staat heel niet verkeerd!

Eenmaal ingestapt valt ons direct het driespaaks stuur op, afkomstig uit de Civic. De metaalafwerking geeft een sportieve tint en het ligt prettig in de hand. Het dashboard is vooral strak en duidelijk vormgegeven, steekt goed in elkaar en heeft hier en daar originele details. Zo doet de handrem denken aan een gashendel van een vliegtuig en heeft de vergrendeling van het tweedelige dashboardkastje iets weg van een locker. De versnellingspook is prettig hoog geplaatst en is soepel te bedienen. Daarboven zien we een geïntegreerd radionavigatiesysteem met aanraakscherm, dat je redelijk snel onder de knie hebt. Het instrumentarium is eenvoudig en functioneel van opzet, en de blauw verlichte telleromranding stemt vrolijk. De in het midden geplaatste boordcomputer geeft digitaal alle de nodige gegevens weer van het brandstofverbruik, -peil en koelvloeistoftemperatuur.

Ondanks de iets gekrompen carrosserie komen bestuurder en passagiers aan ruimte niets tekort. Niet alleen hun eigen ledematen kunnen riant bewegen, maar ook prullaria of klein grut vindt prima een plek. De achterbank is naar wens in een 60/40 verhouding neer te klappen. Tussen de voorstoelen bevindt zich een ruim opbergvak voor bijvoorbeeld CD’s. Een centrale armsteun is daardoor echter niet mogelijk en de CR-V moet het dan ook doen met 2 aparte steunen. Dat scheelt misschien geruzie en gehannes onderweg, maar het is wel even wennen.

Een dieselmotor is voor Japanners ook nog steeds wennen, maar een dergelijke krachtbron is voor Europa niet meer weg te denken. Met alleen hitsige sterke V-TEC motoren kom je er hier niet. Honda heeft het huiswerk goed gedaan en introduceerde enkele jaren geleden de 2.2 i-CTDi dieselmotor met 140 pk en 340 Nm bij 2000 toeren. We kennen deze krachtbron al uit de Accord en Civic en in de CR-V voelt hij zich ook prima thuis. Het bekende dieselgenagel is binnenin – bij een eenmaal opgewarmde motor – opmerkelijk goed onderdrukt. De turbo laat zich wel graag horen, maar dat stoort niet echt. Al vanaf 1500 toeren begint het dieselblok er aan te sleuren en dat gaat lang door. Erg prettig is dat zijn kracht heel gelijkmatig wordt ontplooid. De bekende plotselinge duw is de CR-V vreemd en dat komt de comfortbeleving ten goede. Helemaal geen verkeerde keuze, deze 2.2 i-CTDi! De koppeling grijpt daarbij snel aan en dat strookt met het actieve karakter van de motor. De opgegeven top van 187 km/u en een sprint van stilstand naar 100 in net iets meer dan 10 seconden bevestigen het kunnen van deze diesel.

Honda heeft voor de nieuwe CR-V uiteraard weer vierwielaandrijving in petto. Het systeem werkt geheel automatisch, schakelt zich waar nodig in en zorgt voor een prettig rijkarakter. De besturing is echter in bochten wat licht, dat vereist enige gewenning. Het eindresultaat is er overigens niet minder om. De CR-V ligt goed op de weg, koerst prettig en maakt zijn dynamische looks waar. De stoelen bieden daarbij een goede ondersteuning.

De geteste CR-V 2.2 i-CTDi betreft de Elegance-uitvoering en staat voor 40.000 euro te boek. Dan beschik je over onder andere 17 inch lichtmetaal, climate control, cruise control, stabiliteitssysteem, mistlampen en regen- en lichtsensor. Het aanwezige navigatiesysteem is optioneel te verkrijgen en beschikt naar wens over high-tech spraakbesturing, een achteruitrijcamera en Bluetooth. Dat hebben ze daar in Japan eveneens goed onder de knie!

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.