Audi tilt nieuwe A8 naar het hoogste niveau

Keurig volgens planning heeft Audi vandaag de nieuwe A8 onthuld op de Audi Summit in Barcelona, nadat beetje bij beetje de afgelopen weken al het nodig over het topmodel bekend was gemaakt.

De nieuwe limousine neemt via Audi AI traffic jam pilot diverse functies van de bestuurder over. Onder meer bij filerijden tot 60 km/h zolang de rijbanen maar door vangrails van elkaar zijn gescheiden. Sturen, remmen en accelereren wordt na een druk op de knop automatisch gedaan. Afhankelijk van de wetgeving in een specifiek land kan de bestuurder zijn handen los laten van het stuur, maar krijgt een seintje als de techniek vindt dat het weer handmatig moet worden overgenomen.

Remote parking

AI traffic jam pilot krijgt informatie van een camera, ultrasone sensoren en radar. Daar voegt Audi als eerste een laserscanner aan toe. Daarnaast maakt de auto van dezelfde onderdelen gebruik voor AI remote parking en AI remote garage pilot om geheel zelfstandig in of uit een parkeerplek of garage te rijden zonder dat de bestuurder is ingestapt.

Compenseren

Audi past als tweede noviteit op de nieuwe A8 een AI active suspension toe. Dit is een elektromechanische ophanging met een afzonderlijke bediening per wiel. Dit systeem werkt samen met luchtvering om zo aan iedere afzonderlijke bestuurder een op de smaak afgestemd rijgedrag te bieden van comfortabel tot uitermate sportief. In bochten worden zijdelingse krachten gecompenseerd.

Omhoog

De nieuwe A8 voorspelt ook eventuele ongevallen en reageert daarop. Mocht een zijdelingse aanrijding tot 25 km/h niet meer te vermijden zijn, dan gaat de carrosserie automatisch 8 cm omhoog om de botsenergie daar op te vangen waar de koets het sterkst is.

48 Volt

Qua aandrijflijn gaat Audi de 3.0 TDI en 3.0 TFSI leveren met een vermogen van respectievelijk 286 en 340 pk. Daarnaast de twee achtcilinders 4.0 TDI (435 pk) en 4.0 TFSI (460 pk) die net als de 6.0-liter W12 wat later volgen. Alle motoren beschikken over een slimme startgenerator met een 48 volt elektrisch systeem. Bij gas los schakelt de motor uit en wordt energie teruggewonnen die weer kan worden gebruikt om de motor ongemerkt te starten.

Draadloos

Audi kondigt ook een A8 L e-tron aan, een plugin hybride met de 3.0 TFSI benzinemotor die samen met een krachtige elektromotor 449 pk en 700 Nm aan koppel levert. De lithium-ion batterij zou een actieradius moeten opleveren van 50 kilometer en kan draadloos worden opgeladen.

Quattro

De nieuwe Audi A8 meet maar liefst 5,17 meter in lengte, terwijl de L-versie daar nog eens 13 centimeter bovenop doet. Uiteraard maakt het merk gebruik van een zeer lichte bouwwijze en is quattro vierwielaandrijving standaard. De inrichting van het interieur staat op het hoogste niveau met de bekende verfijning van het merk. Binnenin heerst rust door het weglaten van overbodige elementen. De spraakbesturing werkt heel natuurlijk. De navigatie is zelflerend en herkend routes die vaker zijn gemaakt. De nieuwe Audi A8 rolt vanaf september uit de fabriek en arriveert medio december bij de dealer.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.