In eerdere edities is wel vaker de woensdag maar ook zeker de donderdag ingericht als zware dag om het klassement op te schudden. De donderdag en vrijdag van de 2017 editie waren vriendelijker opgezet met enkele lastige situaties vergelijkbaar met woensdag, maar daar hadden we natuurlijk van geleerd. De 'omconstrueringen' waren iets minder gecompliceerd, maar wel met een gemeen hoekje erin.
Oude kaart
Het gaat daarbij om het vinden van de oude weg op de kaart die opgenomen is in het routeboek. De kaart is zo'n 40 of 50 jaar oud dus er zijn veel wegen die niet meer zo lopen als dat ze deden, kruispunten die rotondes zijn geworden of verharde wegen die inmiddels onverhard of boerenlandweggetjes zijn geworden. Een extra uitdaging dus. Zeker met een auto van praktisch 50 jaar oud, om door de kuilen en over verzakte half verharde paden te scheuren. En dat in de haast om 'je minuut' te halen.
Korste route
Ruben: "Het 'omconstrueren' is tijdens deze Tulpenrallye ons pas echt duidelijk geworden. Misschien ligt dat aan de Sportklasse waar we voor het eerst in meededen of aan de uitzetters die het je graag iets moeilijker maken. Jan en Erwin Berkhof zijn dol op het bedenken van gecompliceerde en nauwkeurige uitdagingen. Je moet altijd de kortste route van op de kaart in het routeboek rijden. Dus indien je de oude weg niet meer kan rijden zul je een nieuwe route moeten construeren en de oude originele route zo vroeg mogelijk moeten oppakken, ook al is dat niet mogelijk. Juist daar zul je een controleletter vinden met daaronder de instructie dat je mag keren en de route kan vervolgen. Maar dan heb je wel een letter!"
Enkelvoudig
Quiten: "Soms gebeurt het zelfs dat er een omconstruering bovenop een omconstuering komt! Ga daar maar eens aan staan in de haast om wel op tijd binnen te komen bij de tijdscontrole. Dit was woensdag het geval. Donderdag en vrijdag gelukkig niet, dat waren gelukkig alleen enkelvoudige situaties."
Bitterballen
Ruben: "Vrijdagavond zijn we weer aangekomen op Nederlandse bodem! Bij Bilderberg Kasteel Vaalsbroek is het toch altijd goed thuiskomen met een flinke borrel op de binnenplaats. En dat met de vaste traditie van de door de SLS Classic Rally aangeboden bitterballen. Met een redelijke score van de donderdag en vrijdag zijn we ook aardig stabiel in het klassement. De auto doet het goed, eerdere geluiden uit de versnellingsbak zijn dankzij de Swepco versnellingsbakolie veel minder. De oudere Permatune ontstekingsmodule in de auto begint wel te lijden onder ons rijgedrag. Sinds vanochtend start de auto lastiger en in bepaald toerenbereik hapert de motor door waarschijnlijk deze module. Dit was de conclusie van de nachtelijke inspectie van het Tulpenrallye serviceteam van Classic Job en Bas Autoservice. Fingers crossed!"
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review