Sinds 2013 hebben de ingenieurs van Ford aan de spectaculaire sportwagen gewerkt. De medewerkers hebben de auto gebruikt om de motortechnologie voor de toekomst te ontwikkelen en de inzichten in de aerodynamica te vergroten. Het derde doel was het winnen van de 24 Uur van Le Mans.
Nieuwe ervaringen
Tijdens de ontwikkeling van de GT werden Ford SVT, Team RS en Ford Racing samengevoegd tot Ford Performance. Een integratie die nodig was om alle expertise samen te voegen en tot de uiteindelijke GT te komen. Bij de GT uit 2005 werden nieuwe ervaringen opgedaan met een lichtgewicht aluminiumlegering, die inmiddels bij de Ford F-Series pick-ups hebben geleid tot honderden kilo's gewichtsvermindering.
Spoiler
Bij de nieuwe GT lag de nadruk niet alleen op gewichtsvermindering, maar ook het optimaliseren van de aerodynamica heeft de volle aandacht gekregen. De stroomlijn van de auto kan namelijk aan wisselende omstandigheden worden aangepast. Zo wordt de positie van de spoiler aangepast en openen of sluiten diverse kleppen in de carrosserie om de neerwaartse druk te vergroten of juist te verkleinen. Op de spoiler is een patent aangevraagd.
Koolstofvezel
De verdere gewichtsvermindering wordt bereikt door vergaand gebruik te maken van koolstofvezel. Ook kan in dit materiaal aerodynamisch gunstige vormen worden gerealiseerd die met staal of aluminium niet te realiseren zijn.
Motor
De 3.5-liter Ecoboost motor is met 647 pk de krachtigste uit de Ford-stal die voor 60 procent is opgebouwd uit dezelfde onderdelen als de krachtbron in de Ford Raptor pick-up. Daarmee worden de grenzen van de techniek nog verder uitgerekt. Een noviteit is de antiturbovertragingstechnologie. Bij gas los wordt de gasklep juist open gehouden, waardoor de turbosnelheid en turboboost gehandhaafd blijven. Ondanks het uitschakelen van de verstuivers reageert de motor sneller en accelereert feller als weer gas wordt gegeven.
Profiteren
De eerste exemplaren van de nieuwe Ford GT worden weldra uitgeleverd. Maar ook kopers van andere modellen zullen in de toekomst profiteren van de vindingen die voor dit model zijn uitgedacht.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review