‘Prestaties van wereldklasse wat betreft acceleratie, actieradius en efficiëntie.’ Met die belofte presenteert Lucid Motors haar eerste product: de Air. Met die auto lijkt er een directe Tesla-concurrent te zijn opgestaan en dan met name voor de Model S. Wat heeft de Lucid Air concreet te bieden?
Nieuw aandrijflijnconcept
Een volledig elektrische aandrijflijn volgens een nieuw concept, bijvoorbeeld. De elektromotor en transmissie zijn volledig met elkaar geïntegreerd en bovendien een volledig eigen ontwikkeling. Deze nieuwe aandrijflijn is volgens Lucid compacter, efficiënter en betrouwbaarder dan die van concurrentie.
1.000 pk
De Air mag dan de eerste auto van Lucid zijn, het merk heeft al zo’n tien jaar ervaring met het produceren van accupakketten. Het 130 kWh-pakket in de Lucid Air is in staat om 1.000 pk te leveren, gecombineerd met een actieradius van 400 mijl, iets meer dan 640 kilometer. Een 100 kWh-versie komt er ook. Het accupakket zou bovendien beduidend beter in staat moeten zijn om geregeld aan een snellader te hangen, in vergelijking met de huidige accupakketten van de concurrentie. Hoe snel de accu met een snellader weer vol is, wordt nog niet vermeld. In 2,5 seconden zou de auto op de 100 km/h moeten zitten.
Verlichting
Ook los van de elektrische aandrijflijn heeft de Lucid Air enkele innovaties. Zo bestaat de verlichting uit een nieuw lichtsysteem, dat tot 50% zuiniger is dan LED-verlichting. Een resultaat dat onder andere met microlenzen wordt bereikt. De koplampen stellen daarnaast zichzelf optimaal in naar de rijomstandigheden.
Luxe
Lucid belooft voor de Air de binnenruimte van een ‘grote luxe sedan’ in combinatie met de buitenmaten van een middenklasser. Hierbij wordt overigens wel een middenklasser naar Amerikaanse maatstaven bedoeld. Verder kunnen we vooral veel luxe verwachten. Het audiosysteem telt maar liefst 29 speakers, die ook als taak hebben om rijgeluiden als wind- en bandgeruis te verminderen. De Air zou ‘de meest comfortabele rijervaring van de markt’ bieden. Daar helpen de twee draaibare ‘executive seats’ achterin aan mee. Meerdere functies van de auto zijn met de stem te bedienen. Er komt een speciale Lucid-app, die samen met de andere apps op je smartphone ‘alle connectiviteit biedt die je mag verwachten van moderne devices’.
Autonoom rijden
Het is volgens Lucid mogelijk om wanneer je maar wilt over te schakelen op autonoom rijden. Bij aflevering wordt de auto voorzien van de technologie die daarvoor nodig is en dat wordt verder bijgehouden met software-updates.
Officieel is de auto overigens nog een conceptcar. De auto is echter wel al zo goed als productieklaar en we zouden hem in 2018 op de markt kunnen verwachten. De eerste 250 exemplaren zullen met alle opties worden uitgevoerd en in de VS zo’n 160.000 dollar gaan kosten. Alvast een Lucid bestellen kan, mits je in de VS of Canada woont en alvast 25.000 dollar overmaakt. Geïnteresseerden uit andere landen komen op een wachtlijst. Later zal een goedkopere versie met minder opties verschijnen.