Audi verzorgt al sinds 1987 het vervoer van politici en wetenschappers die deelnemen aan het World Economic Forum in Davos. De dit jaar gebruikte Audi’s A8 TDI 3.0 TDI konden tanken via een speciaal voor deze gelegenheid geïnstalleerd Audi-station. Het is voor het merk niet de eerste keer dat GTL wordt toegepast, want bij de 24-uursrace van Le Mans in 2006 en 2007 maakten de winnende Audi R10 racewagens al gebruik van dieselbrandstof met GTL-componenten.
GTL brandstof staat voor Gas To Liquids en wordt door een chemische reactie – toegepast door Shell - uit aardgas gewonnen. Het is kristalhelder en zwavelvrij. Elke Audi met een TDI-krachtbron kan, zonder dat daarvoor aanpassingen nodig zijn, gebruik maken van GTL. Dat levert niet alleen een vijf procent lager brandstofverbruik op, veel belangrijker is de winst die wordt behaald in de uitstoot van stikstofoxiden (NOx): de emissie daalt met maximaal 30%. De koolmonoxide-uitstoot (CO2) daalt met maar liefst 93% en de emissie van zwaveloxide wordt teruggebracht tot nul. Een lovenswaardig resultaat, lijkt ons.
Naast deze innovatieve technieken heeft Audi nog andere troefkaarten in petto voor een duurzamere mobiliteit, “die dichter bij huis” staan. Zo zijn er onlangs geïntroduceerde e-modellen van de A3 en A8 beschikbaar en later dit jaar introduceert Audi TDI-krachtbronnen die dankzij een ultra low emission system de schoonste dieselmotoren ter wereld zijn. Ook wordt er micro-hybridetechnologie ontwikkedl, waarbij auto’s dan worden voorzien van een start/stop-systeem en een voorziening waardoor remenergie wordt omgezet in elektrische energie. Tenslotte hebben we op de IAA in Frankfurt ook al een Q7 hybride concept voorbij zien komen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review