Ford presenteert eerste driecilinder met cilinderuitschakeling

Ford gaat de driecilinder 1.0 EcoBoost nu ook leveren met cilinderuitschakeling, een wereldprimeur. Verschillende technieken maken de uit-/inschakeling onmerkbaar, zo belooft Ford.

Fords 1.0 EcoBoost-motor heeft maar drie cilinders, maar blijkbaar kun je zelfs daar nog wat te veel aan hebben. Daarom komt Ford nu met cilinderuitschakeling voor die motor. Daarmee is het de eerste dricilindermotor ter wereld met die functie. Het systeem moet zowel de CO2-uitstoot als het brandstofverbruik van de motor met maximaal 6% verlagen.

Onmerkbaar

Zoals bij alle cilinderuitschakelingssystemen schakelt ook deze een cilinder uit als er even niet zo veel vermogen nodig is. Dat uit- of inschakelen gaat in 14 milliseconden. Ford belooft daarbij dat het uit- of inschakelen onmerkbaar is voor de bestuurder, zowel qua prestaties als trillingen. Een offset-krukasconfiguratie, een bewust ongebalanceerd vliegwiel, een trillingsdempende koppelingsplaat en nog wat andere zaken gaan de trillingen verder tegen. Door de cilinderuitschakeling (en de daaraan gerelateerde nieuwe technieken in de motor) ontstaat zelfs een groter toerenbereik.

Leuke feitjes

In de categorie leuke weetjes voor als het gesprek even stilvalt meldt Ford nog dat de 1.0 EcoBoost klein genoeg is om in het (hand)bagagevak van een vliegtuig te passen. Ook levert de 1.0 meer vermogen per liter dan een Bugatti Veyron.

Vanaf begin 2018 is de cilinderuitschakeling leverbaar voor de 1.0 EcoBoost.