Zuinig van Los Angeles naar Detroit met de Mercedes-Benz E-Klasse en smart fortwo

De Mercedes-Benz E-Klasse Bluetec en drie smart fortwo’s hebben zich in een lange-afstandstest van hun economische kant

De Mercedes-Benz E-Klasse Bluetec en drie smart fortwo’s hebben zich in een lange-afstandstest van hun economische kant laten zien. Het gezelschap reed in een 4.400 km lange rit van Los Angeles naar Detroit om zo hun brandstofbesparende eigenschappen onder normale praktijkomstandigheden aan te tonen. Met een lovenswaardig resultaat tot gevolg.

De geplande route was er natuurlijk niet zomaar een. Vanuit het “smart house” in Venice, een hippe wijk van Los Angeles, ging het avontuur van start. De trip naar Detroit nam zeven dagen in beslag. Een groot deel van de rit werd afgelegd via de beroemde “Route 66”, waarbij de twee smarts fortwo cdi, de smart fortwo mhd en de Mercedes-Benz E-Klasse Bluetec afwisselend werden bestuurd door journalisten uit Duitsland, Italië en de Verenigde Staten. De resultaten zijn dan zo realistischer te bepalen. Niet alleen snelwegen maakten deel uit van deze test, maar ook woestijnen, bergpassen en door drukke steden werden gepasseerd. Winterse weersomstandigheden met vers gevallen sneeuw en temperaturen die daalden tot min 15 graden Celcius maakten het extra lastig. Ondanks deze zware omstandigheden waren de deelnemers onder de indruk van de rijkwaliteiten van de smart fortwo op lange afstanden, hoewel deze auto natuurlijk vooral voor stadsverkeer is ontworpen.

De smart fortwo mhd heeft een éénlitermotor en een vermogen 71 pk. Bij deze stadsdreumes bleef de verbruiksmeter steken op 4,8 liter per 100 km. De start-stop functie heeft – in de stad – zeker zijn steentje bijgedragen aan dit resultaat. De fortwo cdi beschikt over een 800cc (!) dieselmotor met 45 pk. Dit torretje verbruikte slechts 3,9 liter per 100 km, waardoor er op 1 tank zo’n 850 km gereden kon worden. Met alle omstandigheden in acht genomen een fraaie prestatie, hoewel de fabrieksgegevens natuurlijk altijd nog iets rooskleuriger zijn.

De E-Klasse Bluetec was in 2006 het startsein voor een nieuw dieseltijdperk, vooral in de Verenigde Staten. De 224 pk sterke drieliter V6 dieselmotor verbruikte 5,8 liter per 100 km en dat is een zeer net resultaat te noemen. Niet alleen het verbruik is als bijzonder gunstig te bestempelen, de emissie-uitstoot is dat ook. Dankzij de Bluetec emissie-regeling blijkt deze zakensedan de schoonste dieselmotor ter wereld te zijn en voldoet daarmee ruim aan de strengste emissie-eisen.