Voor wie het nog niet wist: we hebben in Nederland autonoom rijdende bussen in dienst. Sterker nog, die rijden al sinds 1999 rond, in Capelle aan den IJssel om precies te zijn. Daar wordt bedrijventerrein Rivium met metrostation Kralingse Zoom sinds 1999 verbonden door de Parkshuttle. Dat is een autonoom rijdend Conexxion-busje. Dat is niet alleen het eerste zelfrijdende (vervoers)systeem van Nederland, maar wereldwijd gezien zelfs de oudste.
De plannen
Tot zover de geschiedenis, terug naar het nu. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft besloten dat de autonome Connexxion-verbinding nog tot eind 2018 door mag blijven rijden. Voor na die tijd zijn er plannen om de buslijn te vernieuwen en uit te breiden. Bij dat laatste gaat de autonome bus zich ook in het gewone verkeer mengen. Nu heeft hij nog zijn eigen busbaan, waar geen ander verkeer op te vinden is. Op korte termijn wordt alleen op sommige plekken wat gedaan aan de in al die jaren ontstane spoorvorming in het wegdek. De route zal in 2018 worden verlengd naar in ieder geval de halte Van Brienenoordbrug. Verdere specifieke plannen zijn nog niet bekend.
Nieuwe busjes
De autonome bus is een voertuig van 2getthere. De busjes hebben gemiddeld zo’n 200.000 kilometers op hun teller staan, maar technisch zijn ze nog lang niet aan vervanging toe. Na de uitbreiding naar de Van Brienenoordbrug zal de Parkshuttle zich dus ook in het gewone verkeer gaan mengen. Daarvoor is wel een nieuw voertuig nodig en 2getthere is al bezig met de ontwikkeling van die derde generatie Parkshuttle. De nieuwe voertuigen zullen niet alleen lichter worden, maar ook bi-directioneel zodat ze nergens hoeven te keren. Eind januari kunnen we daar al een prototype van verwachten. Bij het autonoom rijden in het verkeer zal geen controle van een persoon nodig zijn. Voor meer werkgelegenheid wordt desondanks gezorgd, want er zullen meer servicemedewerkers worden ingezet ‘om het reizen met de Parkshuttle te stimuleren’.
Goede waardering
Hoe bevalt de zelfrijdende bus? Goed, zo blijkt. Ondanks de relatief korte route vervoert de bus dagelijks zo’n 2.000 passagiers. Volgens de plaatselijke gemeente wordt de autonome Parkshuttle-dienst door hen goed gewaardeerd, wat er mede voor heeft gezorgd dat de lijn uitgebreid zal worden. Nu al blijft de Parkshuttle terrein winnen op de reguliere bus, die ook een lijn heeft tussen ongeveer dezelfde bestemmingen.