Onze zusterwebsite LeaseAutoVandaag.nl heeft alle fiscale wijzigingen voor de automobilist op een overzichtelijk rijtje gezet, samengevat in onderstaande infographic. In dit artikel lichten we alles even op heldere wijze toe.
4% of 22% bijtelling
Na de jaarwisseling komt er eindelijk een einde aan de wat onoverzichtelijke bijtellingscategorieën. De overheid stapt namelijk over naar een simpeler systeem met slechts twee variaties in bijtelling. Alle auto’s zonder uitstoot, dus volledig elektrische auto’s, vallen in de bijtellingscategorie van 4%. Die categorie blijft dus bestaan. Alle andere categorieën zullen echter verdwijnen en worden vervangen door een nieuwe categorie van 22%. Daarin vallen alle auto’s met uitstoot, dus ook (plug-in) hybrides. Aangezien het grootste deel van de auto’s in 2016 in de 25% bijtellingscategorie valt, zullen de meeste auto’s volgend jaar dus iets goedkoper worden om zakelijk te rijden. Alleen volledig elektrische auto’s zijn écht voordelig zakelijk te rijden. Goed nieuws voor de leaserijder is dat het aanbod elektrische auto’s snel toeneemt.
Minder BPM
Vanaf 2017 betaal je voor volledig elektrische auto’s geen BPM, iets dat tot en met 2020 zo blijft. Voor alle auto’s met uitstoot geldt dat de BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot. Het vaste deel van het BPM-bedrag wordt verhoogd van 175 euro naar 350 euro, maar daar staat tegenover dat het bedrag dat er per uitgestoten gram CO2 bij komt, daalt ten opzichte van dit jaar. Dat is goed nieuws voor zuinige en compacte benzineauto’s. Het BPM-bedrag zal de komende jaren nog verder dalen. In 2020 betaal je 14,7% minder BPM dan nu het geval is en ‘op termijn’ wordt de BPM uiteindelijk volledig afgeschaft.
Minder/méér wegenbelasting (MRB)
Ook hier goed nieuws voor volledig elektrische auto’s: tot en met 2020 zijn die vrijgesteld van wegenbelasting, ofwel MRB. In diezelfde periode ontvangen plug-in hybrides een korting van 50% op de MRB. Zo wordt het voor particulieren ook aantrekkelijk om een plug-in hybride te kopen. Tegenover dit alles staat wel dat de 125 kg-correctie verdwijnt voor de deels elektrische auto’s. Tot nu toe kunnen gewone hybrides nog rekenen op deze compensatie omdat het gewicht van hybrides hoger ligt en dus de wegenbelasting hoger uit valt. Voor overige auto’s blijft het zo dat de MRB wordt berekend op basis van gewicht en brandstofsoort. Bij dat laatste zijn auto’s met een dieselmotor of LPG-installatie in het nadeel, die worden zwaarder belast. Over het algemeen gezien wordt de MRB volgend jaar echter 2.7% goedkoper.
We sluiten helaas af met (meer) slecht nieuws voor dieselrijders: vanaf 2019 betaal je voor een ‘oudere’ en ‘vervuilende’ diesel zonder fabrieksroetfilter 15% méér MRB. Dat zijn er nog al wat, zeker die van 15 jaar en ouder. Voor de gemiddelde dieselauto betekent dat een verhoging van 225 euro per jaar.