Nieuwe Honda CR-V op komst

Honda heeft de nieuwe Honda CR-V onthuld. De auto komt eerst naar de VS, maar uiteindelijk zullen wij de nieuwe CR-V ook in Europa kunnen begroeten. Wellicht al op korte termijn...

Bij verrassing is daar ineens een volledig nieuwe Honda CR-V. Dat is dan de vijfde generatie. De auto is vooral erg populair in de VS en daar zal de nieuwe dan ook het eerst op de markt komen. Uiteindelijk zal de auto ongetwijfeld ook zijn weg vinden naar Europese bodem. We hebben nu alleen nog de Amerikaanse informatie, maar een deel daarvan zal zeer waarschijnlijk ook voor onze Europese versie gaan gelden.

Herkenbaar

Vooral van voren en en profil is het huidige model nog goed in de nieuwe te herkennen. Het front ligt in lijn met de designtaal van de nieuwe Civic, maar is wel wat rustiger vormgegeven. Het silhouet van de auto is duidelijk de CR-V zoals we die inmiddels al een tijdje kennen. De grootste wijzigingen zitten aan de achterkant. De achterlichten staan nog steeds langs de achterruit omhoog, maar lopen nu ook een stukje door onder de ruit. Het kenteken is naar beneden verhuisd en ook is duidelijk te zien dat de auto geen gedeelde achterklep meer heeft. Op de hoeken van de achtersteven zien we nog twee scherpe verticale vouwen. De ‘wing shaped’ LED-dagrijverlichting is standaard op alle uitvoeringen.

Ruim en premium

De A-stijlen zijn dunner gemaakt voor een beter overzicht naar buiten. Het interieur van de SUV is volgens Honda ruimer en meer premium geworden. Voor dat eerste beloven ze achterin de beste beenruimte in zijn klasse. Premium zit hem in een dashboard met soft-touch materialen en stoelen met ‘ingewikkelde’ stiksels. Achter het stuur is een TFT-scherm te vinden en in het midden van het dashboard zit een 7-inch touchscreen. Via dat scherm bedien je onder andere het Honda Satellite-Linked Navigation System en Display Audio. De bediening kan ook via de smartphone of met stembediening.

Primeurs

De nieuwe CR-V heeft als eerste Honda een Automatic Shutter Grille, die de aerodynamica van de auto verbeterd op de momenten dat er even wat minder koeling nodig is. Ook voor het eerst bij een Honda is de handsfree te openen achterklep, te openen met een voetbeweging onder de achterbumper. Meerdere concurrenten hadden dat al, de CR-V nu ook. Nieuw voor specifiek de CR-V is dat er vanaf bepaalde uitvoeringen nu ook een turbomotor in te vinden zal zijn. Dat is een 1.5-liter viercilinder die 190 pk levert. Uiteraard op benzine, diesel doen de Amerikanen niet zo aan. Of deze motor ook naar Europa komt is niet bekend, maar dat zou best kunnen. Voor de verdere aandrijflijn zijn weer zowel voor- als vierwielaandrijving leverbaar. Een nieuw onderstelontwerp moet daarbij zorgen voor een directer en ‘bevredigend’ stuurgedrag en een minder overhellende koets in bochten.

Veiligheid

Omdat er alleen nog Amerikaanse informatie is, zullen we niet al te diep op de specifieke uitvoeringen ingaan. De veiligheidsopties zullen echter ongetwijfeld allemaal hun weg naar de Europese versie vinden, dus die kunnen we wel even benoemen. Zo zal de auto beschikken over Auto High Beam met High Beam Support. De ruitenwissers registreren zelf of het regent. De andere veiligheidssystemen zijn samengevat onder het verder uitgebreide Honda Sensing. Nieuwe toevoegingen daarin zijn Blind Spot Information, Rear Cross Traffic Monitor en de genoemde grootlichtassistent.

De nieuwe CR-V zal in de VS, waar de auto ook geproduceerd zal worden, nog in de winter van 2016 op de markt komen. Wanneer we hem in Europa kunnen verwachten is nog niet bekend, maar wij gokken op begin 2017.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.