Duitsers maken zelfopladende elektrische auto

Het Duitse Sono Motors, een jonge start-up, heeft een elektrische stadsauto ontwikkeld die zichzelf oplaadt met behulp van zonnepanelen.

Het Duitse Sono Motors presenteert de Sion, een elektrisch stadsautootje dat zichzelf kan opladen via zonnepanelen op de carrosserie.
Sono Motors Sion

Het stadsautootje heet Sion en komt op een volle batterij 250 kilometer ver. De topsnelheid ligt op 140 km/h, dus ook op de snelweg kun je aardig meekomen. Hoeveel er dan van die actieradius overblijft is een tweede, maar voor een stadsautootje is het prima. Hij is tenslotte bedoeld voor mensen die alleen een auto nodig hebben voor korte afstanden.

Zichzelf opladen

De Sion kan net als iedere elektrische auto worden opgeladen via het stopcontact, maar hij kan ook zichzelf opladen. Dan bedoelen we niet alleen het terugwinnen van remenergie, maar ook écht opladen. Dat gaat via zonnepanelen, waarmee in totaal 7,5 vierkante meter van de carrosserie is bedekt. Bij elkaar wekken de panelen in theorie genoeg stroom op om 30 kilometer te kunnen rijden. In een half uur zijn de batterijen voor 80% opgeladen.

Airco vol mos

Het luchtfiltersysteem van de Sion is ook nog wel even het vermelden waard. Dat is namelijk gevuld met mos. Niet vanwege slecht schoonhouden, maar juist als een natuurlijke airco waarmee ook de luchtvochtigheid in het interieur te regelen is. Onderhoud zou de ‘mos-airco’ ook niet hebben.

Zespersoons met caravan

De auto ziet eruit als een A-segmentertje, maar zoals op de foto is te zien is hij iets groter dan een Golf. Er passen zes personen in en net als in o.a. de Multipla kun je met z’n drieën voorin. Alle stoelen zijn plat te vouwen, dus wellicht is er ook nog een soort bed van het interieur te maken. De auto heeft optioneel zelfs een trekhaak, waarmee je 1.300 kg mag trekken. Aan veiligheidsaspecten is ook gedacht. De Sion heeft Isofix-aansluitingen, airbags en moet serieus door officiële crashtests gaan komen.

Twee versies

De Sion komt er vanaf 12.000 euro. Dan heb je de Urban-uitvoering met een 14.4 kWh-accu. Die versie komt 120 km ver op een volle accu. Voor 16.000 euro heb je de Extender, die de eerder genoemde 250 km ver komt en een accu heeft van 30 kWh. De prijzen zijn nog exclusief batterij, maar op zich vallen ze best mee. Dit zijn nog wel Duitse prijzen. In 2018 verwacht Sono Motors de auto op de markt te kunnen brengen. Op papier is het best een goed concept, maar we zitten nog met één prangende vraag. Waarom moet het er nou weer uitzien als een opgezwollen ei op miniwieltjes?