Porsche Panamera nu officieel

Zeven jaar na de eerste generatie heeft Porsche nu de nieuwe Panamera officieel voorgesteld. Het design is geen verrassing meer, want eind vorige week hadden we de foto’s al te pakken. Nu weten we ook alles over de techniek.

De nieuwe Panamera wordt gebouwd op het nieuwe MSB-platform. De auto is 5,05 meter lang (+3,4 cm), 1,94 meter breed (+0,6 cm) en 1,42 meter hoog (+0,5 cm). De wielbasis groeit met 3 centimeter tot 2,95 meter. Die extra ruimte komt volledig ten goede aan de achterpassagiers. De bagageruimte kan variëren van 495 tot 1.304 liter.

Het interieur is volledig op de schop gegaan. Porsche heeft het aantal traditionele knoppen en conventionele instrumenten sterk verminderd. Daarvoor in de plaats komen aanrakingsgevoelige panelen en individueel instelbare displays. Het instrumentarium bestaat uit twee schermen met een centrale toerenteller en de middenconsole is voorzien van een groot 12,3 inch scherm. Klik hier voor meer informatie over de boordtechniek.

Voor de aandrijving is keuze uit diverse nieuwe V6- en V8-biturbomotoren. De Panamera 4S beschikt over een 2,9 liter V6-biturbo met 440 pk en 550 Nm aan koppel. Dit vertaalt zich in een sprint van 0-100 km/h in 4,4 seconden en een topsnelheid van 289 km/h. Het gemiddelde verbruik varieert afhankelijk van de uitvoering van 8,1-8,2 l/100 km (CO2: 184-186 g/km).

Voorlopig topmodel is de Panamera Turbo met 4,0 liter V8-biturbo en goed voor 550 pk en 770 Nm aan koppel. Vergeleken met zijn voorganger bedraagt de winst 30 pk en 70 Nm. De nieuwe Panamera Turbo accelereert van 0-100 km/h in 3,8 seconden en haalt een topsnelheid van 306 km/h. De Panamera Turbo is de eerste Porsche met adaptieve cilinderregeling waarbij volgens Porsche in deellast onmerkbaar vier cilinders worden uitgeschakeld.

Dieselen kan ook direct vanaf de verkoopstart in november. De Panamera 4S Diesel schopt het tot 422 pk en 850 Nm. Het is de krachtigste dieselmotor ooit in een Porsche. Bovendien is het volgens de fabrikant momenteel de snelste auto met dieselmotor ter wereld: de topsnelheid bedraagt 285 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h duurt 4,5 seconden. En het verbruik? Gemiddeld 6,7-6,8 l/100 km (CO2: 176-178 g/km).

Vanaf november is de nieuwe Panamera te bewonderen bij de dealer. Prijzen beginnen bij 133.800 euro voor de 4S. De 4S Diesel komt op 143.400 euro en de Turbo moet minimaal 187.900 euro opbrengen.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.