100 jaar mobiliteit: de MPV [design]

Mobiliteit kent vele vormen, waaronder vervoer met de auto. De MPV heeft zich hierbij ontpopt tot ruime gezinsauto. Welke auto's staan aan de wieg van deze categorie? We zoomen in op merken als Fiat, Renault, Chrysler en BMW.

Gezinsauto

In de jaren negentig rukte de MPV snel op. Grote gezinnen met ‘ruimtegebrek’ zochten hun heil in een Multi Purpose Vehicle, een ruime, hoge auto met minimaal vijf zitplaatsen waar je niet alleen de kids in kon vervoeren, maar ook hun spullen. Voordat succesnummers zoals de Volkswagen Sharan en Ford Galaxy hun intrede deden, was het Renault die de Espace introduceerde, halverwege de jaren tachtig. 

Espace

De Renault Espace maakte in 1984 de vertaalslag van een busjes naar een auto. Hoewel nog erg hoekig, bood de Fransoos vrijwel de ruimte van een veredelde bestelauto met zitbanken, maar dan verpakt in ‘huiselijke kring’. In de eerste generatie Espace was het zelfs nog mogelijk de voorstoelen naar de achterstoelen toe te draaien. Daarmee werd de MPV een rijdende huiskamer annex vergaderzaal! 

Voyager 

In Amerika was het Chrysler die naam en faam maakte met de Voyager als MPV. Die auto kwam ook naar Europa toe en trakteerde op nog meer luxe (en een hogere prijs). Gedurende de jaren negentig schoten MPV’s in allerlei maten als paddestoelen uit de grond en werd deze groep auto's stukken betaalbaarder.

Multipla (600)

Hoewel iets kleiner van stuk toonde Fiat lef met de Multipla. Wie kent hem niet? Fiat maakte van de Multipla een zespersoonsauto met drie zitplaatsen voorin en drie zitplaatsen op de achterbank. Een voorbode van deze beroemde en beruchte Multipla was de Fiat 600 Multipla uit 1956, een voor die tijd eveneens ongekend praktische auto met een opvallend gestroomlijnd uiterlijk. In Italië was het tot in de jaren 70 een veelgeziene taxi. 

Transformatie

Renault kreeg in de jaren negentig de smaak te pakken en introduceerde na de Espace ook de Scenic. Anno 2016 is de MPV op zijn retour; we rijden liever in een SUV of crossover en de MPV is te hoekig of te saai. De Espace van weleer is inmiddels getransformeerd tot een stoere MPV die stiekem al iets weg heeft van een crossover. Voor de Scenic komt Renault met uitgesproken design en grote wielen om goed in de smaak te vallen. De MPV is weer sexy! Fiat blaast de Multipla geen nieuw leven in maar gebruikt het imago van de 500 om de ruime 500L klaar te zetten. BMW kan volmondig beamen dat er markt is voor een MPV. De Duitsers zijn sinds 2015 in de wereld van MPV’s gestapt en boeken met de 2 Serie Active Tourer en 2 Serie Grand Tourer enorm succes…