De presentatie van de Golf GTI Clubsport - een extra potige GTI in serieproductie - kreeg al snel een vervolg. Volkswagen beloofde de overtreffende trap te presenteren in de vorm van de GTI Clubsport S. Deze gelimiteerde topversie beleeft zijn debuut op het VW Wörthersee feestje en blijkt niet alleen nog krachtiger, maar ook lichter.
Minder kilo's
Volkswagen nam een GTI Clubsport ter hand in de driedeurs-uitvoering en uitgerust met een handbak. De achterbank is vervolgens de deur uit gegaan om extra gewicht te besparen. De Golf GTI Clubsport S mist als tweezitter ook de middenarmsteun, vloermatten, wat isolatie, en de variabele laadvloer. Zelfs de accu is compacter (en lichter). Voor de remmerij en de ophanging voor zet Volkswagen extra aluminium in. Al met al is het speciaaltje 30 kg lichter (en iets zuiniger). De exclusieve topversie staat standaard op 19 inch velgen met semi-slicks. Het ESP is daarop aangepast door later en minder hard in te grijpen.
Meer vermogen
De 2.0 TSI motor uit de GTI schopt het tot 310 pk, waarmee het vermogen van de Golf R is overtroffen. Toch is de Clubsport S niet sneller dan de Golf R (5.8 seconden versus 4.9 seconden) omdat die laatste met vierwielaandrijving nog snellere starts kan maken. Op zijn top haalt de GTI-der-GTI’s nu 259 km/u. Het rijden is de GTI Clubsport S is daardoor wel uitdagender en wat heet; van alle voorwielaandrijvers is hij de snelste op de Nurburgring! De Renault Megane RS is op zijn nummer gezet. Wie de GTI Clubsport S klaargestoomd wil hebben voor de Nürburgring hoeft alleen maar de Drive Selector op Individual te zetten.
Exclusief
Volkswagen neemt 400 exemplaren van de GTI Clubsport S in productie en haalt er 100 naar Duitsland. Hoeveel exemplaren er naar Nederland komen is, net als de prijs, nog niet bekend. De ‘gewone’ GTI Clubsport met 290 pk en vier zitplaatsen kost….
Video
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review