Interview: AMG van exclusief naar bereikbaar

Het openen van AMG Performance Centers lijkt misschien een teken aan de wand dat AMG een zeer exclusief label van Mercedes-Benz moet blijven, maar schijn bedriegt.'AMG is authentiek en bereikbaar', vertelt Tobias Moers aan ons in een interview.

Nieuwe koers

Vroeger….waren alle AMG-modellen meer dan prijzig. Tegenover veel kracht en uiterlijk vertoon stond een niet te misverstaan prijskaartje. De brullende krachtpatsers waren daardoor vooral in trek bij mensen met een sterrenstatus. Tegenwoordig is dat anders. AMG veranderde zijn koers in 2006, het submerk wilde groeien en bereikbaar worden voor een groter publiek. Beter nog dan Porsche.

Laagrempeliger

Een interview met Tobias Moers van AMG bevestigt dat. Hij vertelt dat AMG de focus niet alleen op pure exclusiviteit legt. Het beste voorbeeld daarvan werd de Mercedes-AMG A 45 bij zijn introductie, waar je (inmiddels) 381 pk kreeg voor relatief weinig geld; 63 mille. De komst van de recent geïntroduceerde AMG 43 modellen maakt de entree naar een AMG-model ook laagdrempeliger.

Beter instappen

Los van de gunstigere prijs die de AMG 43 modellen met zich meebrengen heeft Moers nog een argument voor deze strategie: ‘Niet iedereen voelt zich meteen comfortabel met een AMG 63 model. De 43-modellen zijn minder vermogend maar hebben wel alle AMG-hardware. Je voelt al na 100 meter dat het een AMG is.’ Geen vreemde gedachte. Een E-Klasse met 585 pk (AMG 63) is toch andere koek dan het 43 model met 401 pk.