Interview: 'AMG wordt rivaal van Porsche'

Wen er maar aan!

Je hebt het vast al gemerkt dat Mercedes-AMG steeds meer nieuwe modellen introduceert en dat zal de komende jaren niet anders zijn. In een aantal landen staan de AMG?s exclusief in de picture via AMG Performance Centers. En daar zijn goede redenen voor...

Terwijl AMG in Nederland jaarlijks enkele honderden AMG’s aan de man weet te brengen, zijn er markten waar AMG niet te missen is uit het straatbeeld. In bijvoorbeeld Australië en Zuid-Afrika is AMG zelfs populairder dan Porsche, met marktaandelen van 14%. Ter vergelijk: in veel landen schommelt dat percentage rond de 3%. Over de verkopen heeft het submerk dan ook niets te klagen want die steeg vorig jaar met 40%.

Eigen showrooms

Geen wonder dat de Duitsers AMG als rivaal van Porsche voor ogen hebben – waarover later meer- en AMG Performance Centers gaat openen om het gehele palet exclusief te presenteren. In totaal mikt AMG op showrooms in onder meer Japan en Australië, zo meldt Tobias Moers in ons interview.

Modellen

Reken maar dat de showroom gevuld raakt. In de komende jaren stijgt het aantal AMG-modellen naar 48 stuks. De nieuwste telgen - de Mercedes-AMG E 43, GLC 43 en de C 63 Cabriolet – gingen op de New York Auto Show uit de doeken. Op korte termijn komt daar ook nog de Mercedes-AMG GLC Coupé 43 bij, om niet te spreken over de Mercedes-AMG GT R later dit jaar.