Cruise control
In 1945 was het de blinde ingenieur Ralph Teetor die de cruise control ontwikkelde. Dertien jaar later had Chrysler de primeur om hun Imperial sedan met deze snelheidsregelaar uit te rusten; een ideale comfortinnovatie waarmee de auto automatisch de ingestelde snelheid blijft rijden.
Radar gestuurd
Eind jaren negentig werd de cruise control radar gestuurd, waardoor het systeem ook rekening kon houden met de afstand tot eventuele voorliggers of de auto tot stilstand bracht in files. De afstand is door de bestuurder zelf in te stellen. Deze variant van cruise control werkt bij een aantal merken zoals Ford, Mercedes en Honda ook op de snelheidslimiter, waardoor bewust te hard rijden tot het verleden behoort.
Semi-automatische piloot
Anno 2016 hebben autofabrikanten zoals Mercedes, Audi, Volvo, BMW, Toyota en Tesla adaptieve cruise control systemen die de auto ook binnen de rijstrook laat rijden. Bij Mercedes-Benz, Tesla en Volvo kan dit al tot snelheden van 130 km/u. Deze innovatie (alleen standaard bij Volvo) is een nieuwe stap naar de zelfrijdende auto, zoals vandaag werd gedemonstreerd tijdens de Nationale Platooningtest op de A2.
Als kers op de taart wisselt de auto (bij Mercedes-Benz en Tesla) ‘op de automatische piloot’ ook van rijstrook als dat veilig is en de bestuurder daartoe opdracht geeft. De Tesla Model S en nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse lopen voorop in deze ontwikkeling naar autonoom rijden.
Toekomst
Volvo heeft de ambitie om volgend jaar circa 100 zelfrijdende auto's in het Zweedse Götenburg de weg op te sturen. De ultieme zelfrijdende auto van Mercedes-Benz heeft vorig jaar in San Francisco zijn eerste meters gemaakt. Deze 'F 015 Luxury In Motion' was onlangs ook symbolisch en route in Amsterdam. Ook Apple en Google werken aan de zelfrijdende auto, maar niet altijd met succes.
Video: Drive Pilot van de nieuwe Mercedes E-Klasse