De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse onthult zijn intelligentie

Dit maakt de nieuwe Mercedes E-Klasse de slimste (en beste) in zijn klasse. Al dan niet met 15% of 21% bijtelling.

Als het aan Mercedes-Benz ligt, is de splinternieuwe E-Klasse de meest intelligente zakenlimousine in zijn klasse. Zojuist is de nieuwkomer officieel onthuld in Detroit. Later dit jaar komt hij op de markt, ook als plug-in hybride met 15% bijtelling.

Ietsje groter

De nieuwe generatie E-Klasse brengt veiligheid en comfort weer naar een hoger plan en zet zijn concurrenten op een aantal vlakken buiten spel – ook de nieuwe Volvo S90 die eveneens in Detroit staat. Nu de officiële onthulling alle details heeft onthuld, willen we je belangrijkste nieuwe feiten niet onthouden. De sedan is bijvoorbeeld slechts 4.3 centimeter langer dan zijn voorganger maar heeft ook een 6.5 centimeter grotere wielbasis, ten gunste van de achterpassagiers en de bagageruimte.

Stardust-achterlichten

Afhankelijk van de uitvoering (standaard, Avantgarde, AMG of Exclusive) heeft de neus van de E-Klasse zijn eigen details met adaptieve LED-koplampen, een specifieke grille en eventueel de ster op de motorkap. De van huis uit sierlijke achterlichten hebben optioneel het ‘stardust-effect’; het doet denken aan sterrenstof of het gloeien van een straalmotor. De E-Klasse heeft dit speciale effect als eerste binnen de familie.

Touchpads op het stuur

Binnenin wordt de toon elegant gezet zoals de C- en S-Klasse dat reeds hebben gedaan, maar de E-Klasse gaat als nieuweling weer een stap verder, bijvoorbeeld met bijzonder uitzicht op twee 12.3 inch TFT-schermen voor het instrumentarium en het infotainment. Zoals eerder bekend werd krijgt de stuurbediening vorm met nieuwe touchpads waarmee meer functies op te roepen zijn, op een veilige manier. Hiermee is zelfs bediening van het navigatiesysteem mogelijk zonder de handen van het stuur te halen. Bijzonder voor de koukleumen is het zogenaamde warmtecomfortpakket met verwarmde armleuningen in de portieren en verwarming van de middenarmsteun.

15% en 21% bijtelling

In de motorruimte vinden we deels nieuwe en deels bekende motoren. Een tweeliter turbo E 200 met 184 pk trapt het gamma af en dat loopt op naar 245 pk in de E 300. Twee diesels zijn compleet nieuw en hebben 2.0 liter inhoud met eerst 195 pk (220d) en later ook 150 pk (200d). De nieuwe motor en verdere actieve aerodynamica aan de carrosserie reduceert de CO2-uitstoot tot 102 g/km CO2 en dat betekent slechts 21% bijtelling. Aan de dieseltop staat een verse 350d (258 pk) maar die wordt volgend jaar opgevolgd door een nieuw type.

Plug-in hybride en V6

Later dit jaar introduceert Mercedes met onder meer de E400 4Matic, voorzien van 3.0 liter zescilinder met 333 pk. Belangrijk voor ons is de E 350e plug-in hybride. Deze stekker-versie heeft de aandrijflijn uit de C350e, wat resulteert in 279 pk, 30 kilometer elektrisch rijden, een fractioneel kleinere bagageruimte (zie foto) en 15% bijtelling in 2016. Op de plug-in hybride na hebben alle E-Klasse varianten de 9G-Tronic automaat.

Nieuwe luchtvering

Rijgenot onderweg wordt verder verzorgd door het comfortonderstel, het 15 mm Avantgarde comfortonderstel of het 15 mm verlaagde sportonderstel met adaptieve demping. Nieuw is de luchtvering met niveauregeling en adaptieve demping, samengesmolten tot ‘Air Body Control’. Het systeem past zich continu aan het wegdek aan en houdt ook rekening met (snelle) stuurbewegingen. Air Body Control werkt samen met vier rijstanden Comfort, Eco, Sport, Sport+.

Veiligheid voor alles

Het rijassistent plus pakket maakt de E-Klasse nog veiliger en introduceert nieuwe autonome functies zoals de Park Pilot, de adaptieve cruise control met volg- en stuurfunctie tot snelheden van 210 km/u. De cruise control houdt desgewenst met behulp van navigatiedata en verkeersbordherkenning ook automatisch de snelheidslimieten in de gaten. Het is de rijbaanwisselassistent die de E-Klasse ook automatisch van rijstrook laat wisselen op de meerbaanswegen – bijvoorbeeld om in te halen. Even de richtingaanwijzer inschakelen is voldoende.

De actieve remassistent met kruispuntfunctie ‘ziet’ verkeer op kruispunten en voert indien noodzakelijk een remingreep uit om een aanrijding te voorkomen. Fileverkeer krijgt hij ook sneller in de smiezen waardoor de remmen al eerder geactiveerd worden. Hiermee lukt het om aanrijdingen bij snelheden tot 100 km/u te voorkomen of de gevolgen aanzienlijk te beperken. Met uitwijksituaties helpt de besturing een handje mee om dit zo veilig en stabiel mogelijk te doen. Wanneer een aanrijding van opzij onvermijdelijk is wordt de bestuurder en passagier met een luchtkamer in de stoel van de impact weggehaald met een paar centimeter. Die grotere afstand beperkt de impact van de crash.

Na de onthulling in Detroit maakt Mercedes-Benz op 18 januari de prijzen van de E 220d en E 350d bekend. Die uitvoeringen zijn dan direct bestelbaar voor de eerste beslissers.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.