Hyundai onthult de IONIQ volgende week op de thuisbasis in Zuid-Korea maar geeft na teasers en gelekte beelden alvast officieel beeldmateriaal en meer details vrij. De IONIQ is een auto die zowel als hybride en plug-in hybride (met 1.6 GDI benzinemotor) en als elektrische auto op de markt komt en dat is bijzonder. Deze zomer start Hyundai met de levering van de hybride en elektrische variant, daarna volgt de plug-in hybride.
Lichtgewicht materialen
De ultieme geitewollensokkenauto? Nee. Hyundai heeft ingezet op dynamische rijprestaties en past veel relatief lichte staalsoorten en aluminium toe om het (onafgeveerde) gewicht beperkt te houden. Uiteraard zijn de batterijen van de drie varianten onder in de bodemplaat geïntegreerd zodat het zwaartepunt gunstig is.
1.6 GDI met DCT-automaat
Voor de hybridevarianten monteert Hyundai naast een elektromotor ook nog een 1.6 GDI benzinemotor, die in de IONIQ 105 pk levert. Samen met de elektromotor bedraagt het totale vermogen 152 pk. Over prestatiecijfers laat Hyundai zich nog niet uit maar het is een zestraps DCT-automaat met dubbele koppeling die de overbrenging verzorgt. De accu’s zijn van alle varianten opgebouwd uit moderne lithium-ion polymeerbatterijen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Europese variant van de nieuwe Toyota Prius.
UPDATE:
Met de onthulling van de IONIQ in thuisland Zuid-Korea weten we nu nog meer over de nieuwe IONIQ. De Koreaan trakteert op 750 liter bagageruimte en heeft daarmee ruim voldoende capaciteit voor vakanties. De EV-techniek is zo ontwikkeld dat de IONIQ maximaal 120 k/u volledig elektrisch kan rijden. Deze zomer komen eerst de volledig elektirsche en de hybridevariant op de markt. De plug-in hybride IONIQ komt later en de informatie over die auto volgt op de Autosalon van Genève.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review