Voordat we uitgebreid met de nieuwe Subaru Levorg gaan rijden, proeven we alvast voor op een uitgezet parcours, waar de importeur ons veilig buiten laat spelen zodat het nieuwe model zijn capaciteiten kan tonen. Zijn strakke looks met ‘hudscoop’ in de motorkap, felle LED-koplampen en dubbele uitlaat beloven veel goeds. Het wordt helemaal leuk als de STI-spoilerset als accessoire gemonteerd is.
Turbomotor
Feitelijk is de Subaru Levorg een brok vernieuwing; buiten de WRX STi heeft Subaru weer een turboboxerbenzinemotor in de familie, en het is nog een nieuwe 1.6 liter variant ook. Hij levert grofweg het vermogen (170 pk) van de 2.5 liter uit de grotere Outback, maar stelt daar meer koppel tegenover. Bovendien maakt de Levorg gebruik van de nieuwste Lineartronic automaat die speciaal voor Europese zes vaste versnellingen heeft gekregen.
De beste CVT
Is dat een halfslachtig plan om de CVT-automaat aan smaak van de Europeaan aan te passen? Nee, het plan werkt perfect. Wie rijdt in de Levorg kan de traploze automaat niet meer haten. Helemaal niet omdat de 1.6 liter turbomotor bij lage toeren al veel koppel heeft en de automaat zich niet laat verleiden om meteen terug te schakelen en de toeren op te zoeken. Een fijne match voor wie van opschieten houdt, of ontspannen gaat rijden.
In brandstofverbruik scoort de Subaru Levorg met zijn 1.6 liter motor dan weer niet bepaald bijzonder. De fabrieksopgave van 6.9 l/100km ligt zelfs maar fractioneel onder die van de Outback met 2.5 liter motor! Gelukkig weten we dat het verbruik in de praktijk veel dichter bij de werkelijkheid ligt dan de voorbeeldige opgave van menig concurrent.
Ruimer dan je denkt
Verrassend zijn ook de proporties van de Levorg. Hij lijkt door zijn dynamische lijnen niet zo groot als de concurrentie uit de middenklasse (en is dat met 4.69 meter ook niet) maar de zit binnenin is opvallend ruim. Toegegeven, de bagageruimte zet met 1466 liter geen maatstaven maar met de bank rechtop is 522 liter capaciteit heel behoorlijk. Zowel voorin en op de achterbank kunnen we verder prima zitten. De instap is ruimer dan gemiddeld omdat de portieren wijder open gaan. De ruimte achterin was bij Subaru’s uit het verleden niet altijd een sterk punt.
Drempels
Conform de strakke en sportieve lijnen van de Levorg is ook het rijgedrag strak te noemen, zonder door te draven. Rasechte sportievelingen moeten zich melden voor een WRX STi – die roffelt ook een stuk harder dan deze 1.6 boxermotor - maar de Levorg is in alledag ook dynamisch ingesteld. Niet zo gek als je bedenkt dat het onderstel ook componenten van dat paradepaardje deelt. Alleen op drempels reageert de Levorg wat onrustig met teveel beweging in de koets. Dat is wat vermoeiend en had niet gehoeven.
Duur?
Subaru plaatst de Levorg in de middenklasse maar met een vanafprijs van 35 mille lijkt hij prijzig. Wanneer we de uitrusting van de Comfort en Premium uitvoering vergelijken met gelijkwaardige uitvoeringen van concurrenten – van Skoda Octavia tot Volvo V60 – blijkt Subaru de Levorg toch heel betaalbaar gemaakt te hebben. Sterker nog, de Levorg weet een aantal concurrenten op gebied van prijs en uitrusting te verslaan. Ook dat was vroeger wel eens anders.
Maar...
De enige ‘maar’ blijft dan nog het beperkte gamma. De Boxer Diesel wordt niet geleverd en minder uitgebreid uitgeruste versies zijn er niet. Duitsland hebben ze die overigens wel, mocht daar vraag naar zijn dan zal de Nederlandse importeur die ook gaan leveren. Voorlopig is dat niet het geval. Wanneer je in de markt bent voor een middenklasser stap je bij Subaru dus verplicht ‘hoog’ in, in ruil voor een fijne aandrijflijn, een uitstekende wegligging, complete uitrusting en standaard vierwielaandrijving.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review