EuroNCAP start met test voetgangersdetectie

Het crashinstituut EuroNCAP scherpt de eisen in botsproeven regelmatig verder aan. De organisatie heeft deze week aangekondigd ook voetgangersdetectiesystemen te gaan beoordelen.

EuroNCAP test voetgangersdetectie

Anno 2015 zijn veel nieuwe auto’s uit te rusten met een noodremsysteem dat de auto tot stilstand brengt of een remingreep uitvoert, teneinde een aanrijding met een voorligger te voorkomen. Een deel van die systemen weet ook voetgangers te herkennen. EuroNCAP gaat vanaf nu beide systemen testen en beoordelen op hun werking. Werken ze goed? Wanneer wel of niet?

Waarom?

De reden voor het invoeren van de test is duidelijk; vorig jaar was bij vrijwel de helft van het aantal dodelijke ongelukken in Europa - zo’n 26.000 slachtoffers - een voetganger, fietser of motorrijder betrokken. Veiligheidssystemen met voetgangerdetectie kunnen het aantal doden drastisch terugdringen.

Actieve motorkap

Eerder besloot EuroNCAP ook al de voetgangersvriendelijkheid van de voorzijde van de auto (carrosserie) op te nemen in de algemene botsproef. Ook die maatregel leidde tot meer focus bij autofabrikanten, met bijvoorbeeld de introductie van de actieve motorkap die een stuk omhoog komt om de voetganger ‘een zachtere landing’ te geven.