Zelfrijdende Chevrolet Tahoe maakt bestuurder overbodig

Tijdens de Consumer Electronics Show demonstreerde General Motors een onbemande Chevrolet Tahoe die in november vorig

Tijdens de Consumer Electronics Show demonstreerde General Motors een onbemande Chevrolet Tahoe die in november vorig jaar zonder bestuurder en dankzij het gebruik van elektronica met succes een traject van bijna 100 kilometer in een stedelijke omgeving aflegde. Het concern is onder de indruk van de technologie en ziet veelbelovende toepassing in serieproductie, waardoor de meest voorkomende oorzaak van botsingen, menselijk falen, kan worden teruggedrongen.

Natuurlijk zijn er al technieken die de bestuurder een handje helpen. Denk aan adaptieve cruise controle, ESP, pre-crash sensoren, dode hoek waarschuwing en waarschuwing bij het verwisselen van rijbaan. Deze Chevrolet gaat een stap verder en maakt de bestuurder voor het rijden overbodig

De Tahoe in kwestie maakt gebruik van een combinatie van LIDAR, radar, zicht en kaart / GPS systemen om ‘te kijken’. Deze hevig uitgedoste mastodont herkent het verloop van de weg, ander verkeer en obstakels. De auto – ook wel Boss genoemd - berekent zijn veilige weg als het ware. ‘Boss’ legde onlangs een afstand van 60 mijl af in minder dan zes uur in stadsverkeer, over drukke kruisingen en stilhoudend bij stopborden.

GM vice president R&D and Strategic Planning ziet ook praktische voordelen: forensen zouden hun e-mail kunnen lezen, hun ontbijt gebruiken en zelfs het nieuws kunnen volgen terwijl ze naar hun werk worden gereden.