Volkswagen Golf VI dit jaar voor Europa

Hoewel de huidige Golf V nu ook in de Verenigde Staten aan de man wordt gebracht, is Volkswagen al druk bezig met de

Hoewel de huidige Golf V nu ook in de Verenigde Staten aan de man wordt gebracht, is Volkswagen al druk bezig met de Golf VI. De rek in de Europese verkopen is er een beetje uit en daarmee is het tijd voor een nieuwe bestseller.

Het 'probleem' met de huidige Golf is dat de productietijd twee keer zo lang is in vergelijking met de concurrentie. Dat heeft natuurlijk een ongunstige invloed op de productiekosten. De directie van Volkswagen wilt hier verandering in brengen. Daardoor wordt de nieuwe Golf gebaseerd op het platform van het huidige model, hoewel natuurlijk wel een en ander bijgeschaafd zal zijn.

Wie vindt dat de Golf nu wat conservatief oogt heeft geluk. De looks van de nieuwe Golf beloven wat meer uitbunding en uitgesproken te zijn. We kunnen deze nieuwe Duitser aan het eind van dit jaar, rond september, bij de dealer zien staan. De Amerikanen zullen nog even moeten wachten.

Bezuinigen of niet, boze tongen beweren dat de Golf IV de beste interieurkwaliteit liet noteren. Reden genoeg om wat dat betreft terug in de tijd te gaan en opnieuw de maatstaf te zetten qua afwerking en materialen. Daarnaast zijn zaken als een nieuw instrumentarium, stuur en klimaatregeling vanzelfsprekend. Allerhande veiligheids-, rij- en comfortverhogende zaken uit de VW-stallen doen hun intrede in de Golf VI. Uitgebreide DVD-navigatie met aanraakscherm en parkeerhulp met achterruitrijcamera behoort tot de mogelijkheden. Eveneens kunnen we Dynamic Drive Control tegemoet zien; het actieve demperregelsysteem dat we onder meer kennen uit de Passat CC. Kortom; de Golf is weer helemaal bij de tijd!

Motorisch is het allemaal niet zo schokkend, maar wel noemenswaardig. Een reeks bekende TSFI-motoren en enkele bestaande en nieuwe common rail diesels zullen klaar staan dit jaar. Instapper wordt de 1.4 benzine met 85 pk. Daarna staat de 1.4 TSI 122 pk in rij. Een sterkere variant met compressor is 160 pk sterk. Voor de GTI komt VW weer met de 2.0 TFSI op de proppen, die naar verluid ruim 200 pk zal leveren. Dat moet ook wel, gezien de ‘moordende’ concurrentie in dit segment. De diesels lopen voorlopig uiteen in kracht van 90 tot 170, te weten een nieuwe 1.6 TDI in 90 en 105 pk-variant, alsook de 2.0 TDI in 140 en 170 pk-versie.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.