MPV maakt ruimte voor SUV

De MPV is uit, lang leve de SUV. Anno 2015 staat de kaarten er anders voor dan gedacht, we kopen vooral een hatchback, een stationwagon of een SUV. Sedans en MPV’s glijden weg, blijkt uit cijfers van BOVAG-RAI.

Uit cijfers van BOVAG-RAI vereniging blijkt de SUV echt door te breken. Inmiddels worden er meer SUV's dan MPV's verkocht. De hatchback blijkt bij autokopers het populairst, gevolgd door de station.
Fiat 500 familie

Momenteel is 10% van de verkochte auto’s een SUV. Dit was aan het begin van deze eeuw nog geen 2%. De hatchback blijft onverminderd populair en kan nog steeds op bijna 57% van de verkopen rekenen. De ruimtewagen van weleer valt terug, met een aandeel van 20% in 2005 tot 6.3% nu. Ruim en hoger zitten kan ook in een SUV en dat is te merken. Sinds 2013 nemen SUV’s de overhand ten opzichte van MPV’s.

Rage

De interesse in een sedan is bij autokopers al jaren dalende. Het aandeel van de vierdeurs daalde van 15% naar 4.4%. De cabrio rage van tien jaar geleden is blijvend op zijn retour. Na het succes van compacte cabrio’s met stalen klapdak bestond ooit 2% van het nieuwe wagenpark uit cabrio’s, in 2014 was dat nog maar 0.5%.