Waar de GLK nog enige 'Gelände'-uitstraling had en als klein broertje van de almachtige G-Klasse kon dienen, gaat de nieuwe GLC op de elegante en sportieve toer. Die metamorfose komt ook onderweg tot uiting want de GLC is niet alleen iets dynamischer gaan rijden – met name de besturing is directer geworden – hij is dankzij Airmatic luchtvering nog veel comfortabeler geworden. En daar was de GLK al helemaal niet slecht in. Met de luchtvering zweef je als het ware op de weg; het doet ons denken aan het comfort in de nieuwe C-Klasse met hetzelfde systeem. Voor wie dit toch iets te deinerig is volstaat een zwieper aan het Dynamic Select systeem, die de techniek in de sport-stand kan zetten. Of een individuele stand waarin je verschillende parameters van motor, transmissie en onderstel zelf naar eigen hand zet.
Op smaak brengen
Het interieur van de Mercedes GLC is een feest der herkenning en heeft veel weg van de C-Klasse. Net als die C-Klasse zit je vrij diep in de auto, en niet ‘op de bok’, zoals in de G-Klasse of de grotere SUV’s. Het elegante ontwerp past goed bij het design van de GLC-koets en is naar eigen smaak af te maken met glanzend of mat hout, aluminium strips, diamantvormig gestikt lederen bekleding en ga zo maar door. Voor het exterieur is naast het standaardontwerp ook nog een AMG Line, Exclusive Line, een Night pakket en de Offroad Line beschikbaar om de auto extra uitstraling te geven. In dat laatste geval is de GLC klaargestoomd voor het serieuzere offroadwerk en Mercedes liet ons maar al te graag zien waartoe de GLC in staat is, zonder lage gearing en zonder speciale banden. Een helling van 80 graden nemen? Ook geen probleem.
GLC 250d no brainer
De eerste kilometers met de nieuwe SUV reden we in de 250d, de 2.1 liter viercilinder diesel met 204 pk en 500 Nm, voor het eerst gekoppeld aan de 9G-Tronic automaat. Hoewel knorrig van buiten draait hij mooi stil en rustig zijn rondjes binnenin, ten opzichte van de GLK is dat aanzienlijk verbeterd. De diesel sleurt er maar al te graag aan, in feite voldoet de 220d voor ons land ook al ruimschoots. Ware het niet dat de 250d maar 1000 euro duurder is dan de 170 pk sterke 220d. Een makkelijke keuze. Of toch niet?
Plug-in hybride: 14% of 21% bijtelling
Mercedes levert op de valreep van 2015 de nieuwe GLC ook als 350e plug-in hybride, met 320 pk, 560 Nm en vierwielaandrijving. Net als in de C350e plug-in hybride werkt de techniek zeer verfijnd. Tot 140 km/u kan de GLC volledig elektrisch rijden en omdat hij 115 pk sterk is, voelen acceleraties niet traag aan. Boven die snelheden gaat de elektromotor – in tegenstelling tot een aantal concurrenten – niet achterover leunen. Daardoor staat de GLC ook op de Autobahn zijn mannetje en hoeft de 2.0 liter turbomotor (211 pk) het werk niet allemaal alleen te doen. Scheelt ook weer een beetje in het verbruik op dat soort momenten. Het officiële brandstofverbruik komt op een keurige 2.6l/100 km en 60 gram CO2, waarmee de GLC 350e in 2015 op 14% bijtelling kan rekenen en in 2016 met 21% bijtelling zakelijk te rijden is. Opvallend is dat de bagageruimte door het accupakket minder ingrijpend slinkt dan bij de grotere GLE 500e; van de 550 liter blijft er 395 liter over.
Prijzen
Wat de GLC 350e moet gaan kosten is nog niet bekend, maar de eerder leverbare GLC 250 (211 pk, benzine) start bij 54.795 euro, met prijzen vanaf 57.795 euro voor de 220d en 58.795 euro voor de 250d. Later volgen ook nog minder potente versies (al dan niet met achterwielaandrijving). Zescilinders zitten er niet meer in.
Lees verder bij LeaseAutoVandaag over de Mercedes GLC in de lease.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review