Eerste rij-indruk BMW 3 Serie facelift met 340i

Mini-facelift met nieuws onder de kap. We trappen af met de BMW 340i Sedan.

BMW laat ons vandaag kennismaken met de nieuwe 3 Serie. Het grote nieuws – de driecilinder en de plug-in hybride – staat er nu niet, maar wel het snelle nieuws; de 340i Sedan. En da’s lekker.

De facelift van de BMW trakteert op gebruikelijke (lees: bescheiden) aanpassingen aan de carrosserie, zoals iets andere uitlaatpijpjes, nieuwe achterlichten met LED en verse koplampen, optioneel ook met LED. Dankzij die laatste innovatie en de daarbij behorende dagrijverlichting in de vorm van uitlopende ringen is het vernieuwde model overdag daaraan als eerste herkenbaar.

Meer chroom

Binnenin brengt BMW de afwerking niet naar een hoger plan, maar wel op smaak. We zien extra randjes chroom rond de sierlijsten in de deurpanelen en om de behuizing van de ventilatieroosters. Nog altijd treffen we een keurig verzorgde rijdersplek waar je lekker mee kunt sturen, met net genoeg ruimte op de achterbank voor familie en vrienden.

Iets strakker 

Sturen en rijden doet de vernieuwde BMW 3 Serie iets scherper en strakker. Het zijn nuances die de Duitsers aanbrengen, met als doel om de Dreier de maatstaf te laten zijn, ook nu bijvoorbeeld de Jaguar XE de weg op gaat. Superscherp stuurt de 3 Serie niet en we voelen soms een lichte overgang in bekrachtiging rond de middenstand, maar verder is er niets op aan te merken.

340i 

Zeker in de nieuw 340i is het in de omgeving van Oostenrijk vermakelijk rijden. Samen met de nieuwe 318i driecilinder turbomotor en de 330i viercilinder turbomotor (ter vervanging van de 328i) is de 340i ook onderdeel van de nieuwe modulaire motorenfamilie. Bottom-line resulteert dat in nog sterkere motoren terwijl het verbruik lager is. De 340i is 20 pk sterker dan de 335i en verbruikt 10% minder.

Tijdens de testroute was het geen probleem onder de 9.0l/100km te blijven, ondanks het uitdagende parcours en de verslavende sound die de 326 pk’s ten gehore brengen. Ook al komt het opzwepende geluid weliswaar van het dubbelpijps uitlaatsysteem. Je weet zo zeker dat er naar je omgekeken wordt. De achttrapsautomaat is de oude gebleven en weet perfect met de krachten van de zescilinder en de stand van het gaspedaal samen te werken. Als het om de aandrijflijn gaat heeft BMW hier de maatstaf in handen.

Prijzen 

Hoe de nieuwe 3 Serie met 136 pk sterke driecilinder, of de 330e plug-in hybride uit de verf komt, houd je van ons tegoed. De driepitter is even sterk als zijn voorganger 316i, slechts fractioneel zuiniger (minus 5 gram CO2) maar wel iets voordeliger. De prijzen van de 3 Serie beginnen nu bij 34.500 euro met de 318i en 38.000 euro voor de 316d, maar stap naar de 320i (32.750 euro) respectievelijk 318d (39.990 euro) is relatief klein. Voor de zakelijke markt scoren de 316d, 318d, 320d en 320d Efficient Dynamics Edition 20% bijtelling, ook met automaat. 

Morgen stappen we over in een andere nieuwkomer van BMW, de nieuwe X1!

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.