Rijden met de toekomst van BMW (deel 1)

Aflevering 1: de BMW 2 Serie Active Tourer plug-in hybrid met 7% bijtelling.

Onlangs mochten we drie nieuwe toekomstige technieken van BMW uitproberen in BMW’s testcentrum in het Franse Miramas. Vandaag aflevering 1: de BMW 2 Serie Active Tourer plug-in hybrid.

Nagenoeg klaar 

Alleen aan de camouflagestickers op de zijkant kun je zien dat het om een studiemodel gaat. Van binnen is de 2 Serie Active Tourer (AT) plug-in hybrid helemaal af. Eigenlijk is dat ook logisch, aangezien het model nog voor het einde van het jaar op de markt moet zijn. Vrijwel de gehele jaarproductie van de auto komt naar Nederland, bevestigt een woordvoerder. In ons land krijgt hij namelijk dit jaar nog 7% bijtelling dankzij een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer.

Sturen

BMW combineert in de plug-in variant van de 2 Serie een 1,5 liter driecilinder turbomotor met 136 pk die de voorwielen aandrijft met een 88 pk elektromotor voor de achterwielen. De motoren leveren samen maximaal 224 pk en 385 Nm. Daarmee is de vierwielaangedreven 2 Serie Active Tourer plug-in hybrid ook meteen zeer vlot. De sprint van 0-100 km/h doet hij in 6,4 tellen. Op het circuit in Miramas probeerden we dit meermaals uit, waarbij we de eerste keer al binnen de zeven tellen bleven. Wel merk je in snelle bochten dat hij zo’n 150 kg meer weegt dan de 225i xDrive. 

Net als de X5 xDrive40e is ook de 2 Serie AT volledig elektrisch te rijden. Hij is volgens de engineer die met ons meereed vooral ingesteld op vlot stadsverkeer. In een aantal situaties die BMW voor ons had bedacht (vlot wegrijden uit een straat, accelereren van stilstand en manoeuvreren tussen pionnen) presteerde de elektromotor meer dan voldoende. Voor normaal tot stevig gebruik in de stad voldoet hij zeker.

Wil je erna de benzinemotor weer inschakelen, dan kun je een andere Drive-modus selecteren. Een snellere methode, bijvoorbeeld bij een inhaalmanoeuvre, is de pook in ’S’ klikken. De benzinemotor springt dan meteen aan en je beschikt dan over het volledige systeemvermogen.

Doordacht

BMW heeft ervoor gezorgd dat de driecilinder heel geleidelijk mee gaat draaien met de elektromotor. Hij gaat niet met een schok aan, wat bij andere plug-in hybrides nog wel eens hinderlijk is.

De bagageruimte neemt ook, in tegenstelling tot veel andere hybrides en zelfs de X5, niet af. Het vak onder de vloer van de kofferruimte wordt alleen wat kleiner. Ook de brandstoftank is met 36 liter kleiner dan het exemplaar in een standaard 2 Serie AT. De totale range moet volgens BMW nog steeds ruim boven de 550 kilometer liggen. Gezien ons verbruik op de testbaan met stevig rijden van 5,6 liter op 100 kilometer, geloven we dat graag.

De laatste test was op een steile heuvel met gravel. De auto merkt dat hij op een helling staat en laat daardoor meteen de benzinemotor aanspringen. Op de doodgewone 'zuinige' straatbanden klom hij zonder schokken de heuvel op. Ook vierwielaandrijving heeft BMW dus goed voor elkaar in de plug-in hybride. Het systeem moet ook werken bij andere gladde of natte ondergronden.

De BMW 2 Serie plug-in hybrid moet in het najaar in de showroom staan.

Later deze week komt Aflevering 2, waarin we met waterinjectie in een BMW 1 Serie aan de slag gaan.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.