Vaarwel Mercedes-Benz GLK, welkom GLC

De opvolger van de GLK is gepresenteerd en wij hebben alle gegevens.

De Mercedes GLK is niet meer. Mercedes-Benz heeft in Stuttgart zijn opvolger gepresenteerd, de GLC. Hij is groter, ruimer, zuiniger en luxueuzer. Hij komt er ook als 350 e plug-in hybride met een uitstoot van slechts 60 gram CO2 per kilometer. Alles weten van de nieuwkomer, lees dan verder.

Ruimte 

Dat de GLC een maat groter is dan de GLK, wordt meteen duidelijk tijdens de presentatie. Na afloop trekken we het linker achterportier open en nemen plaats op de achterbank. Met onze 1,90 meter kunnen we meteen goed zitten. Zelfs in combinatie met het optionele panoramadak is er nog steeds voldoende hoofdruimte. Opvallend is de hoeveelheid beenruimte. De wielbasis is met 2.873 mm zo’n 118 mm langer dan die van de GLK en daar profiteren achterpassagiers flink van.

De toegenomen wielbasis neemt het grootste deel van de toegenomen lengte op zich. De GLC is met zijn 4.656 mm namelijk precies 120 mm langer dan de GLK. Hij is met een hoogte van 1.639 mm net geen centimeter hoger. De breedte nam met precies 5 centimeter toe tot 1.890 mm. Al met al best een forse auto.

Vier motoren

De GLC is gebaseerd op het platform van de nieuwe C-Klasse en van dat model leent hij ook zijn motoren. In eerste instantie wordt de GLC geleverd met vier motoren. Twee diesels en twee benzinemotoren, allemaal gekoppeld aan 4MATIC vierwielaandrijving. De motoren kennen we: de 220 d met 170 pk, de 250 d met 204 pk, de 250 benzinemotor met 211 pk en de 350 e die in de GLC meer pk’s levert dan in de C-Klasse: 320 stuks. De eerste drie hebben allemaal de nieuwe negentraps 9G-Tronic automaat, de plug-in hybride krijgt de 7G-Tronic Plus.

Dat laatste model heeft een uitstoot van slechts 60 gram CO2 per kilometer volgens Daimler. Net niet genoeg om te voldoen aan de eisen van 7% bijtelling. Per volgend jaar wordt dat 21% bijtelling. De bagageruimte van de GLC 350 e is overigens wel een flinke maat kleiner dan die van zijn niet-hybride broers. Hij meet nu 350 liter en met de achterbank plat 1.445 liter, tegenover 550 en 1.600 liter.

Herkenbaar

Het interieur is een feest van herkenning. De indeling is nagenoeg hetzelfde als die van de C-Klasse. Laat die auto nu net een van de betere interieurs van de afgelopen jaren hebben. De bediening werkt ook exact hetzelfde. De hendel voor de automatische versnellingsbak zit rechts aan de stuurkolom. Ook dezelfde veiligheidssystemen zijn aanwezig in de GLC, als ook het Head-up Display.

Luchtvering en offroaden

De GLC wordt optioneel uitgerust met luchtvering. Maak je dan gebruik van de automatische opening van de achterklep, zakt de auto ook vier centimeter. De luchtvering zakt ook vijftien millimeter in als de Sportstand wordt geactiveerd. Bestel je het optionele Off-Road Engineering package ook nog, dan kan de GLC vijf centimeter omhoog gezet worden.

Datzelfde Off-Road Engineering package geeft de auto ook meteen een beter beschermde onderkant, verlichting met een speciale off-road functie en  vijf verschillende rijprogramma’s.

Edition 1

De GLC krijgt, net als alle nieuwe Mercedessen, ook een Edition 1. Bij de GLC kun je kiezen uit twee interieurvarianten, eentje met Designo nappaleder in het zwart en een met Designo nappaleder in twee kleuren. Verder is de uitvoering hetzelfde: 20 inch AMG wielen, een AMG exterieurpakket, zwarte hemelbekleding, een AMG sportstuur, verwarmde voorstoelen en donker getinte geïsoleerde ruiten vanaf de B-stijl naar achteren.

Cijfers

Gegevens

GLC 220 d 4MATIC

GLC 250 d 4MATIC

GLC 250 4MATIC

GLC 350 e 4MATIC

PK

170

204

211

320

NM

400

500

350

560

0-100 km/h

8,3 sec.

7,6 sec.

7,3 sec.

5,9 sec.

Topsnelheid

210 km/h

222 km/h

222 km/h

235 km/h

Verbruik gem.

5.0 l / 100 km

5.0 l / 100 km

6.5 l / 100 km

2.0 l / 100 km

CO2-uitstoot

129 gr/km

129 gr/km

152 gr/km

60 gr/km

 

De GLC komt in september op de markt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.