Volvo komt met speciale V40 Carbon Edition (update!)

Volvo gaat in gelimiteerde oplage een 'Carbon Edition' van de V40 bouwen. De naam zegt het al: in de auto zit carbon verwerkt. En hij komt ook met 20% bijtelling. Update: in samenwerking met Polestar is er voor de limited edition chiptuning ontwikkeld!

Twee motoren

De Volvo V40 Carbon Edition wordt geleverd met twee viercilinder motoren, de D4 dieselmotor (20% bijtelling) met 190 pk en 400 Nm en de T5 benzinemotor met 245 pk en 350 Nm. Allebei zijn ze gekoppeld aan een achttraps automaat. Voor het dak, de spiegelkappen, instaplijsten gebruikt Volvo carbon. Door het dak (het gedeelte dat glas is als je een panoramisch dak neemt) van carbon te maken, wordt het zwaartepunt ook weer wat lager. Overigens heeft het geen invloed op de prestaties. Nul naar honderd doet de diesel nog steeds in 7,2 seconden en de T5 benzine in 6,3 seconden. 

Gelimiteerd

Volvo bouwt 343 exemplaren van de V40 Carbon Edition. Daarvan komen er 100 naar Nederland. Om het allemaal wat sportiever te maken heeft hij een verlaagd onderstel en 19 inch zwarte lichtmetalen velgen. De uitlaatsierstukken zijn zwart gemaakt. In het interieur heeft Volvo verwarmbare nubuck en lederen stoelen geplaatst met rode gordels. Ook heeft hij standaard Sensus navigatie, xenon koplampen, een verwarmbare voorruit en parkeersensoren. 

Prijs

De V40 Carbon Edition kost 42.495 euro, ongeacht of je kiest voor de diesel- of de benzinemotor. Daarmee is hij ongeveer 2.000 euro duurder dan een Summum-uitvoering en dus met recht de nieuwe topuitvoering.

UPDATE: Chiptuning

Vandaag maakt Polestar bekend dat zij software-aanpassingen gaan leveren op de V40 Carbon Edition. Voorzien van de T5 DRIVE-E motor levert de motor dan 253 pk en 400 Nm, terwijl de D4 diesel geen 190 pk maar 200 pk te bieden heeft. De vermogenswinst is bescheiden, maar het koppel is voor beide varianten ruim hoger. Polestar belooft met deze chiptuning beide versies een stuk alerter en sneller te maken in het middengebied van de toerenteller. Voor de diesel geldt de winst vooral tussen 2000 en 4500 toeren, terwijl de benzinemotor tussen 1500 en 3500 toeren aan kracht wint. Eind juni maakt Polestar meer krachtkuurtjes bekend voor de andere motoren in andere modellen, waaronder de T6 en D5 motor.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.