Op je 17e kampioen worden in de autosport...

Je bent 17 jaar, toont je stuurmanskunsten in een Corvette op het TT-circuit van Assen en gaat er met de winst van door. Max Koebolt behaalt zijn eerste kampioenschap in de GTB-Klasse van de Supercar Challenge.

Al tijdens de kwalificaties voor beide races zette Koebolt de tweede snelste tijd neer. In de eerste race had de tiener een goede start, maar door het nodige duw- en trekwerk nam de jonge coureur geen risico te nemen. Hier- door sloot Max aan op de vierde plaats in een kopgroep van vier auto’s. Voor de verplichte pitstop was er nog wel een spannend moment voor Max toen Daan Meijer spinde en deze nog maar ternauwernood ontweken kon worden. Na de pitstop keerde de Heemskerker terug in de race op de derde plaats en behield hij deze positie tot het einde van de race. Hiermee werd het GTB kampioenschap veilig gesteld en in het parc fermé werd dit meteen gevierd. De champagneflessen werden ontkurkt.

Donkere wolken
De race op zondag gaf een ander beeld. Het weer sloeg om en de donkere wolken gaven een dreigende blik. Er werd nog wel gestart in droge omstan- digheden, maar dit zou veranderen naarmate de race vorderde. Omdat het kampioenschap reeds veilig was gesteld kon Max dan ook vrijuit rijden. Net als zaterdag had de jongeling opnieuw een goede start en stootte hij al na drie bochten door naar de leiding. Toen het begon te spetteren en ging de BMW van Vanbellingen en Sluys voorbij aan de Corvette rijder. Het spetteren veranderde in steeds zwaardere regen. Gelukkig kwam de pitwindow op het juiste moment en kon er gewisseld worden naar regenbanden. Koebolt was vroeger in de kart al een uitstekend regenrijder en dat bewees hij ook nu in de auto. Na de pitstop was de Heemskerker met de Corvette de snelste in de klasse. Helaas ging de aandrijfas van de auto stuk, waardoor de kersverse kampioen de zege zag in rook op zag gaan, maar dat kon de pret niet druk- ken. Max Koebolt was de nieuwe kampioen!

Van leerjaar naar kampioen
Koebolt blikt terug op zijn droomseizoen, wat aanvankelijk als leerjaar zou dienen, maar naarmate de overwinningen en podiumplaatsen volgden, kreeg het jonge talent de smaak te pakken: “De doelstelling van dit jaar was om te leren en ervaring op te doen. Als je dan kampioen wordt is dat erg gaaf. Tijdens dit seizoen heb ik geprobeerd constant te rijden en ervoor te zorgen dat de auto heel bleef”, lichtte Max Koebolt toe. “In het seizoen heb ik negen podiums behaald, waarvan vier op de hoogste trede. Hierbij gaat ook veel dank uit richting het Day V Tec team. Het is een echt topteam. Het is één familie, zeer gezellig en ze werken hard. Hierbij heb ik ook begeleiding gehad van mijn supercoach Frans Vöros. Hij heeft me geholpen bij het aanpakken van een aantal zaken en me scherp gehouden.

Scooterrijbewijs
De 17-jarige Max, die nu alleen nog maar een scooterrijbewijs heeft, pakte zijn vierde titel: “Na drie Nederlandse titels in het Karten, is dit mijn vierde kampioenschap. Dit voelt zeer goed. Mijn doel en droom is om in de toe- komst deel te nemen aan de legendarische 24 uur van Le Mans. Het GTB kampioenschap brengt mij hier een stap dichterbij.”

Max Koebolt wordt in zijn raceactiviteiten gesteund door: Gulf, Formido, GHS Automotive, Avanade, Petromark, De Kostendrukkers, RTL GP Magazine, Digigrafi en Tag Heuer.