Nu officieel: de Jaguar XE (update)

De Jaguar XE debuteert op de Autosalon van Parijs

Vanochtend zagen we hem al even voorbij vliegen, maar zojuist is de Jaguar XE officieel onthuld tijdens een groot evenement in Londen. De opvolger van de X-Type zet de aanval in op de BMW 3 Serie. Update: We weten weer iets meer over de nieuwe Ingenium-dieselmotor in de Jaguar XE.

De XE is volgens zijn makers de lichtste en stijfste sedan die ooit door Jaguar is gebouwd. Dat komt met name door de aluminium monocoque. Ook goed voor het leeggewicht, dat start vanaf 1.474 kilogram. De XE is het eerste model van Jaguar dat wordt uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging.

Jaguar heeft in Londen de XE direct in de voorlopig meest sportieve variant onthuld, de XE S met 3.0 liter V6 supercharger, goed voor 340 pk en 450 Nm aan koppel. De XE S accelereert in 4,9 seconden naar de 100 km/u en wordt bij 250 km/u keurig elektronisch ‘afgeknepen’. Een achttraps automaat leidt het potentieel naar de achterwielen.

De nieuwe Ingenium-dieselmotor zal in ons land op meer belangstelling kunnen rekenen dan de geblazen V6. De motor is 2.0 liter groot en levert 163 pk en 380 Nm aan koppel. Het verbruik ligt volgens Jaguar op gemiddeld minder dan 4 l/100 km, wat neerkomt op minder dan 100 g/km CO2. Goed voor inschaling in de categorie van 20% bijtelling tot 1 januari 2016.

Daarnaast komt de XE met geblazen viercilinder benzinemotoren op de markt en belooft Jaguar ook nog een topversie met een topsnelheid van meer dan 300 km/u. Aan de veiligheid is uiteraard ook gedacht. Nieuw is bijvoorbeeld het All Surface Progress Control. Bij lage snelheden (3,6 tot 30 km/u) wordt de tractie ongeacht het wegoppervlak gegarandeerd, ook als er een laag sneeuw op het wegdek ligt. De Jaguar XE wordt onthuld op de Autosalon van Parijs en staat begin volgend jaar bij de dealer.

Update: Bij de onthulling van de XE deed Jaguar nog een beetje vaag over de nieuwe tweeliter Ingenium-dieselmotor. De fabrikant heeft nu bevestigd dat de minst krachtige versie 163 pk en 380 Nm aan koppel levert en -belangrijker voor ons land- een CO2-uitstoot van 99 g/km noteert. Dat betekent dus 20% bijtellen tot 1 januari 2016. De diesel is er ook in een variant met 180 pk en 430 Nm, maar die zal ongetwijfeld meer CO2 de lucht inblazen. Het verbruik is nog niet bekend.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.