Voorproeven aan autonoom rijdende Volvo

Rijden op automatische piloot vanaf 2017 in Gotenburg.

Volvo maakt er geen geheim van aan een zelfrijdende auto te werken. Sterker nog, de huidige modellen en eind dit jaar te introduceren XC90 kunnen al verschillende rijtaken zelfstandig uitvoeren. Vanaf 2017 stuurt Volvo een vloot zelfrijdende auto’s over de snelweg in Gotenburg. Wij gingen alvast voorproeven.

De zelfrijdende auto is momenteel flink in het nieuws. Willen we wel autonoom rijden? Hoe zit het met de regelgeving en verantwoordelijkheid? Is het wel veilig? Volvo neemt graag de leiding in de weg naar de zelfrijdende auto en is in samenwerking me de Zweedse vervoersbeheerder, het Zweedse transport agentschap, Lindholmen Science Park en de gemeente Gotenburg het ‘Drive Me’ project gestart. Doel? Vanaf 2017 met een vloot zelfrijdende Volvo’s – welk model is nog niet bekend – de Ring van Gotenburg betreden. Volvo geeft de sleutels van circa honderd auto’s aan klanten, die vervolgens dagelijks zo’n vijftig kilometer gaan forenzen op de automatische piloot. Volvo doopt het systeem tot ‘Autopilot’.

Betaalbaar
Autonoom rijden is trouwens anno 2014 al mogelijk. Google heeft dat al laten zien. En jaren geleden liet BMW het kunstje al zien op het circuit. Maar Volvo mikt op een betaalbaar systeem voor het grote publiek, dat bovendien voldoet aan de hoge veiligheidseisen van het merk. Zonder satellieten op het dak. Om maximale veiligheid te kunnen garanderen – 99% zekerheid is niet voldoende als het om mensenlevens gaat - maakt Volvo gebruik van verder verfijnde camera-, radar-, lasersystemen uit de huidige modellen en de nieuwe XC90. De Zweden kunnen ook rekenen op extra gedetailleerde GPS-kaarten in HD-kwaliteit, zodat op verschillende manieren zeer nauwkeurig de positie van de auto kan worden bepaald. Volvo zelf heeft ook nog een experiment lopen met wegmagneten.

Veiliger en zuiniger
Zodra de auto exact weet wat er op de weg gebeurt en welke weg voor hem ligt, heeft autonoom rijden kans van slagen. Met de auto op de Autopilot komen de voordelen van de techniek bovendrijven: het rijden op de automatische piloot minimaliseert het aantal verkeersslachtoffers tot een potentieel van nul. Verder kun je als bestuurder op een veilige manier andere dingen gaan doen. Een boek lezen, internetten, alvast e-mail doorlezen, Facebooken, tweeten en andere dingen die we misschien nu al stiekem ondernemen. Een zelfrijdende auto zorgt ook voor een betere doorstroming van het verkeer, omdat hij zélf geen onverwachte situaties veroorzaakt. Volvo is wel zo eerlijk te zeggen dat de auto een behoudende (en zuinige!) rijstijl aanneemt. Een sportmodus van de Autopilot kunnen we nog wel even vergeten. Ach, als we comfortabel in de auto een film zitten te kijken, hoeven we ook niet zo snel mogelijk thuis te zijn. Zeker niet als het toch de dagelijkse woon-werk route met files betreft…

Work in progress
In de buurt van Gotenburg neemt specialist Erik Coelingh ons mee in een autonoom rijdend S60-prototype. Een route over de snelweg leert ons dat de auto nog niet zelfstandig invoegt of inhaalt, maar wel netjes de route volgt. Iets wat bijvoorbeeld de nieuwe S-Klasse ook al kan. Duidelijk is dat de techniek nog flink in ontwikkeling is en dat Volvo nog veel verder gaat dan de betreffende auto nu zelf kan. Het doel om in 2017 met vijftig auto’s de (snel)weg op te gaan is veelbelovend.

Is in 2017 ons lot bepaald? Nee. De uitrol van autonoom rijden heeft nog een lange weg te gaan. Diverse merken, waaronder Volvo, zetten de komende tijd kleine stappen. En bedenk dat autonoom rijden de bestuurder nooit zal vervangen; autorijden is voor velen en vaak ook plezierig, een gegeven dat de autofabrikanten ons echt niet gaan ontnemen.