Hoewel we weten dat een elektrische auto vlot uit de startblokken komt, was het toch even schrikken toen we de BMW i3 de sporen gaven. De befaamde lineaire reactie lijkt hier wel in het kwadraat aanwezig, zo snel accelereert de i3 er van door. De smalle banden op grote 19 inch velgen geven overigens geen krimp en lijken aan het wegdek te kleven. Met dank aan de onderstelspecialisten van BMW, onder de bezielende leiding van onze landgenoot Jos van As, is de wegligging van de áchterwielaangedreven i3 zoals je mag verwachten; voorbeeldig uitgebalanceerd.
Lichtgewicht en snel
De BMW i3 heeft van nature zijn zwaartepunt mee omdat het accupakket zo diep mogelijk is opgeborgen. Daarbij komt óók dat hoewel de accu’s in totaal 230 kg wegen, de BMW i3 in totaal slechts 1195 kg in de weegschaal legt. Het lage gewicht heeft de i3 te danken aan de toepassing van lichtgewicht materialen zoals carbon, ofwel koolstofvezel. Geen wonder dat de 170 pk sterke elektromotor een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u in 7,2 seconden mogelijk maakt. Topsnelheid? 150 km/u.
Versnellen naar 60 km/u in de stad is misschien nog wel belangrijker (en leuker), daar doet de BMW i3 maar 3,7 tellen over. Tussensprintjes zijn voor de i3 ook een peulenschil. Je kunt er weergaloos snel in het stadsverkeer mee opschieten en naderhand weer energie mee terugwinnen. De i3 remt namelijk sterk ‘op de motor’ af. Het is even wennen, maar levert ook een boel stroom op. Als je hier goed mee om gaat kun je eigenlijk met één pedaal accelereren en remmen. ‘One pedal driving’ dus, een bijzondere ervaring! Daarentegen kan de i3 bij hogere snelheden lekker energiebesparend ‘freewheelen’ (de Duitsers noemen dat Segeln, ‘zeilen’), in alle stilte.
Huiskamergevoel
Bij dat alles is het comfort niet uit het oog verloren. Integendeel, de BMW i3 vormt een warme huiskamer, zeker als je kiest voor de uitvoering ‘Lodge’ waarin een moderne toepassing van duurzaam fraai Eucalyptushout, een lichte kleurstelling en lederen bekleding aan de sfeer bijdraagt. Voorin is de i3 ondanks zijn lengte van slechts vier meter erg ruim en achterin is het bepaald niet benauwd, mede dankzij een slimme uitsparing in de hemelbekleding. Het in- en uitstappen wordt voor de achterpassagiers vergemakkelijkt doordat de halve achterportieren ‘verkeerd om’ openen. Dat is niet alleen heel comfortabel, maar ook veilig voor bijvoorbeeld uitstappende kinderen.
(Snel)laden
Net als elke andere elektrische auto moet ook de i3 zo nu en dan worden bijgeladen. Het accupakket heeft voldoende energie voor maximaal 160 kilometer en dat is voor normaal stadsgebruik en gemiddeld forensenverkeer zeker voldoende. Opladen kán aan het gewone net, een Wallbox of openbaar laadpunt en duurt dan (volledig) een uur of acht, maar met het optionele snellaadpakket gaat het bij speciale snellaadpunten tot 80% in nog geen half uur. De BMW App voor smartphones geeft met een druk op de knop de laadstatus weer en maakt het ook mogelijk om de klimaatregeling op afstand in te schakelen – ideaal wanneer de i3 staat op te laden en je tijdens de koude en warme dagen geen energie wilt verspillen om het interieur op de juiste temperatuur te brengen. Het vinden van een publiek laadpunt is onderdeel van het ConnectedDrive navigatiesysteem, dus een uitgeprint overzichtje kan thuis blijven.
BMW i3 REX
Met de ook leverbare BMW i3 REX (7% bijtelling) wordt de actieradius met zo’n 100 kilometer vergroot door een kleine tweecilinder benzinemotor, in de brochure als ‘range-extender’ aangeduid. Deze BMW i3 kost 4400 euro meer dan de 35.500 euro kostende ‘gewone’ i3. Voor de langere (vakantie)ritten biedt BMW met het Add On Mobility-concept alle i3-klanten het gebruik van een BMW met verbrandingsmotor.
De BMW i3 is een heel groot verhaal apart. De eerste indruk is uitermate positief. Hij rijdt in ieder geval geweldig. Maar er is duidelijk méér. Met deze i3 opent BMW veel nieuwe perspectieven voor het begrip elektrisch rijden, die wellicht zullen leiden tot een veel bredere acceptatie van dit relatief nieuwe fenomeen. Het is ook niet ondenkbaar dat die acceptatie nu een echt nodige duw in de rug krijgt, juist doordat een met benzine doordrenkt merk als BMW het elektrische pad inslaat.
Klik hier voor meer informatie over de BMW i3
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review